A dél-indiai Maháballipuramban sokan megcsodálják a világ legnagyobb szikladomborművét, mely egy természetes sziklahasadék két oldalán látható. A hetedik századbeli faragás Ardzsuna vezeklése néven vált híressé, mérete: 30x15m. A hegyvonulat falain számos életnagyságú alak látható jóga testtartásban. Az egyik egy macska, aki a meditáló hőst, Ardzsunát utánozza. Körülötte pedig kacagnak az egerek, mert biztonságban érzik magukat. Vajon csak ennyi látható?
A dombormű közepe felé Ardzsunát, a Bhagavad-gítá egyik hősét láthatjuk jógapozícióban. Tőle kicsit jobbra pedig az őt utánzó macskát, aki körül egereket találunk. Ardzsuna, a bölcs meditál, de mit keres ott a vadászó macska a nyugalom és békesség pozíciójában? És mért nevetnek az egerek?
A jóga, nem csupán cselekvéssor, hanem ugyancsak összetett fogalom, a megértésnek több szintjét képviseli. Érdemes ezen elgondolkodni e világhírű dombormű kapcsán. Különösen napjainkban, amikor a legtöbb jógastúdió csak a jóga külső rétegét hangsúlyozza. Természetesen az is jó, ha az egészségmegőrző szerepe kerül előtérbe, de a jóga nem csupán ennyiről szól. Ez csak utánzása valaminek, mint ahogy a macska is utánozza a mozdulatot, de a lényeg nélkül. Ardzsuna, az önmegvalósított személy a jóga lelkiségét is megéli, a macska nem. Az egerek pedig még csak a fizikai szinten sem képesek követni a jó példát, hanem hamis biztonságérzettől vezérelve kuncognak. Az nem jut eszükbe, hogy mihelyt a macska leengedi végtagjait, abban a pillanatban az életük veszélybe kerül. Illúzióban vannak, a pillanat érzéki örömének élnek, ahogy az anyagi síkon élő ember sem fogja fel, hogy az életét tudatosabbá kellene tennie. Az egerek csak a macskát látják, Ardzsunát nem – a felszínt és nem a lényeget.
De ne legyünk igazságtalanok a cicussal, hiszen legalább ő is gyakorol, nem figyel az egerekre, akik a megszokott, hétköznapi életet jelentik neki. A jóga több olyan ászanát is ismer, melyek különféle állatokról kapták nevüket. Ezekben a mozdulat valamely állat tulajdonságát is magába olvasztja, az állatok természetes mozgását követi, vagy valamilyen híres történet fűződik hozzá. Ugyanakkor mindez arra is utal, hogy a teremtésben a különféle lények csupán különféle testben levő lelkek. A jógik példát vettek az állatoktól, és felhasználták az ászana érdekében. Ezek az ászanák is megtaníthatnak különböző dolgokra. Az állatok ösztönösen kerülnek a testük számára kedvező testhelyzetbe. Az ászanák gyakorlói pedig szintén elérhetik azok jótékony hatásait.
Természetesen van macska póz is, ezért különösen érdekes, hogy a maháballipurami cicánk nem abban áll, hanem pont ellentétesen: vízszintes helyett függőleges testtartásban. A Mardzsari, vagyis macska ászanát mindenki végezheti, előnyös, jó hatású gyakorlat, mely nyújtja a testet és a gerincoszlopot, ezáltal rugalmasságot biztosít a gerincnek. Ideális hát- és derékfájás megelőzésére. Javítja a vérkeringést, ellazítja az elmét, segíti az emésztést, ezért méregtelenítő hatása is van. A macska póz meglehetősen egyszerű. Két ellentétes mozgást kombinál: homorítást és domborítást, ki- és belégzést. Maháballipuramban nem a föld felé fordul a macska tekintete, hanem az ég felé, végtagjai is felfelé ívelnek. Köbe vésett üzenet az ember számára, egy oktalannak tartott négylábútól.
Kapcsolódó cikkek