jan 06

Indiai fitnesszkirálynő 5 aranytanácsa

 Wanitha Ashok, fitness és jóga tanár. Egyben környezetvédelmi aktivista, aki újrahasznosított anyagokkal tervez kézműves foglalkozásokat, hogy segítse az otthon élő nőket. Népszerű show műsora egy helyi hírcsatornán érhető el, fitness szakértőként számos rádióállomás vendége. Úgy tűnik, fáradhatatlan. Bangalore-ban bevezetett sok új fitneszprogramot is. Egy polgárőr, aki támogatja a különböző társadalmi és környezetvédelmi célokat. Kifejlesztett egy aerobik edzést azok számára, akik tolószékhez kötöttek.

szépség hírességek helyes testtartás egészség fitness
Wanita Ashok indiai fitness guru

A jóga kellemes élménynek tűnik, de ez több annál, mint a divatot követve azt mondani: én is jógázom – figyelmeztet. – A legtöbb rendszeres jógázó, esküszik rá, és náluk nem helyettesíti a jógát semmilyen más rutin. Jó edzés időseknek és az olyan embereknek is, akik épp lábadoznak valamilyen betegség után.
A jóga nagy rugalmasságot ad. Mivel az ászanák általában 2-3 percig vagy tovább tartanak, az izmok és az ízületek is részt vesznek a nyújtásban és a teljes körű mozgásban. Ez elősegíti a fokozott oxigénellátást, és tápanyagokkal táplálja a dolgozó izmokat és ízületeket. A légzőgyakorlatok erősítik a szívet és a tüdőt. Heti  2-3 húsz perces kardióedzés jó a szívnek. 
Az egészséges és fitt élet érdekében személy szerint azt tanácsolom, hogy napi vagy heti rendszerességgel változtassanak a berögzült mozgásokon. Érdemes kipróbálni többek között a kerékpározást, az úszást, a kocogást, vagy egy sor más dologgal meglepni a szervezetet. Ez segíteni fog karcsúbbá, erősebbé, fittebbé válni.

Minden városban vannak edzőtermek, de az általam javasolt mozgáskultúra elérhető mindenki számára, függetlenül attól, ki hol él. Számos passzív edző gép van a piacon, de ez többnyire kidobott pénz, mert nem ad egy jó kardió edzést. A jóga gyakorlatok otthon is végezhetőek, én például azért használom az egyszerű kellékeket, mint a törölközők és botok.

Wanitha Ashok egészséges vegetariánus életmódra is inspirálja az embereket. Felismerve a quinoa, a napraforgómag és a sárga sütőtök előnyeit, elérhetővé teszi azokat a városban mások számára is. Wanitha különböző civil szervezetek önkéntese, újrahasznosított anyagok kézműves tervezője. Egy környezetvédelmi aktivista, aki a maga módján, kiállításokon mutatja be a 70 féle módon készült ajándéktárgyakat. Az előny kölcsönös. Ez megtanított, hogy hálás legyek azért, amim van. Legyen az a lábam vagy a szemem – mondta.

Aranyat érő fitness tanácsok

  • Tempós séta 40 percig az egyik legjobb és legegyszerűbb gyakorlat. Nem kell hozzá tornaterem. Ha ez sok egyhuzamban, akkor néhány perc is jobb a semminél.

  • Ha a munkája íróasztalhoz köti egész nap, keljen fel, és járjon körbe a kollégái között, hogy az izmokat nyújtsa. Sétáljon a társai között, beszélgessen velük, a kérdéseket és problémákat ne telefonon vagy e-mailben vitassa meg.

  • Ha emeleten dolgozik, ne használjon mindig liftet. Növelje a távolságot, amit elért. Utána lassan kezdheti a másik változtatást: például kettesével szedni a lépcsőt, felgyorsítani a felfelé menetelt.

  • A helyes testtartás nagyon fontos az irodai munkában. Próbáljon néhány egyszerű nyújtó gyakorlatot is megtanulni, amit el tud végezni az asztalánál.

  • Több háztartásbeli úgy véli, hogy neki elég mozgást jelent a gyerek körüli teendő és a házimunka. Ez nem igaz. Az nem erősítő edzés, nem ad megfelelő rugalmasságot, és a neuromuszkuláris integráció a kor előrehaladtával csökken. A neuromuszkuláris integrációt a védikus testgyakorlatok jelentik, melyek az elme és a test koordinálását, helyes működését, annak beépítését segítik az élet minden szintjén.

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

jún 25

A jóga tartja formában a Pókembert

Tobey Maguire, a "Pókember" boldog házasságban él, két gyermeke van. Jún. 27-én ünnepli szülinapját: Happy Birthday! És még valami: vegetáriánus és a jóga megszállott gyakorlója.

táplálkozás hírességek szépség jóga kezdőknek helyes testtartásTobey Maguire 1992 óta vegetárius-vegán. 2002-ben az állati jogokért küzdő szervezet, a PETA révén őt szavazták meg a világ legszebb vegetáriánusának. Nem vagyok szuperhős, szeretem jógát – nyilatkozta egy riportban.
 
Elmesélte, hogy egy alkalommal, amikor megérezte a vásárolt sajtburgerben a szalonna illatát, nem tudta elképzelni, hogy a lemészárolt állatok így kerüljenek vissza. Akkor tért át a növényi alapú étkezésre. Szeret főzni, húsmentes változatos ételeket készít.
Közeli barátja a szintén vegán Leonardo DiCaprio. Barátságuk akkor kezdődött, amikor az Ez a fiúk sorsában együtt játszhattak Robert De Niroval.

A Golden Globe jelölést is kapott Tobey Maguire olyan filmekből ismert, mint az Árvák hercege, A remény városa, A nagy Gatsby, de a világhírnevet mégis a Pókember széria hozta meg számára. Bár soha nem olvasta a film alapjául szolgáló képregényt, és nem is kedvenc szerepe.
A Vágta c. film forgatása közben súlyos sérülés érte, melyből a komoly és rendszeres jógázás segítette ki, hiszen közben már folytak a Pókember 2. előkészületei, de a jóga a Pókember 3-hoz való felkészülésében is nagy szerepet kapott.
 
Közel vagyok, hogy vegán legyek – mondta egy alkalommal. Természetesen nem eszem tojást sem, de fogyasztok mézet és néha egy darab tejcsokoládét. A húsmentes táplálkozás soha nem volt nehéz számomra. Valójában gyerekkoromban igazán nehéz időszak volt, amíg húst ettem. Nem ítélem meg a húst fogyasztó embereket – ez nem az én dolgom –, de az egész dolog nagyon távol áll tőlem.

táplálkozás hírességek szépség jóga kezdőknek helyes testtartás

Tovább olvasom

máj 05

Liszt Ferenc titkos élete, avagy a zenélő hátfájás kivesézve

Nem kell aggódniuk Liszt Ferenc rajongóinak. Eszünk ágában sincs bántani a világ egyik legkiemelkedőbb zongoristáját. Segítségét kérjük csupán a zenészek és minden ülőmunkát végző érdekében. Ugyanis akárhányszor is ránézek a Liszt Ferenc téren található, egyébként gyönyörű és intuitív Liszt-szoborra, belső késztetést érzek a nagy mester valószínűsíthető hátfájásának megszüntetésére, mely a háttartás korrigálásával és néhány rendszeres gyakorlattal orvosolható lett volna.

 helyes testtartás hírességek hátfájás derékfájás

Marton László (1925-2008) Kossuth-díjas művész Liszt-szobra valóban remekmű. Kifogásolhatatlan. A mi szempontunk most viszont nem is Márton László alkotása, nem is Liszt zenéje, hanem a szinte mindenkit érintő helyes testartás ülés közben. A szoborban megformázott háttartás tulajdonképpen tanulságul szolgálhat az utókornak. Mire kell vigyázni ülés közben? Hogyan üljünk, hogy messziről elkerüljön bennünket a hátfájás? Nézzük hát a részleteket.

A szoborra nézve egy kimondottan hanyag és rossz tartást, tipikusan görbe hátat láthatunk. Ez mégsem teljesen igaz. Liszt Ferenc testtartása ezen az ábrázoláson tényleg nem szép, viszont teljes egészében nézve, a talpaktól a feje tetejéig szemlélve megérthetjük miért is ülünk rosszul a széken.

Kezdjük a lábfejeknél. Mindkét talpa a földön helyezkedik el, párhuzamosan előrenéző lábfejekkel, és a térdei derékszöget zárnak be. Ez bizony tökéletes! Széken elhelyezkedve ennek kéne a normálisnak lenni. Így a terhelés egyenletesen oszlik el a talpakon, és az ízületeken. Innen már csak egy apró pici mozzanat kéne a tökéletes üléshez. Sajnos nála pont ez hiányzik.

helyes testtartás hírességek hátfájás derékfájás

Ha megnézzük oldalról, a medencéje be van billenve, tehát a keresztcsontjára hátragördülve ül. Ez a tipikus hiba az ülőhelyzeteknél, mivel a medence kibillent helyzetben van, így a gerincet sem tudjuk egyenesen tartani, és begörbül. A megoldás, hogy az ülőcsontokon kell elhelyezkedni, nem véletlen az elnevezés, ebben az esetben a gerinc is el tud rendeződni a természetes görbületeiben, és egyenes meg tudjuk tartani a has és hátizmok segítségével. Érdemes megfigyelni, amikor az ülőcsontokon ülünk, a hasizmok is feszesebb állapotban vannak, van tartás a törzsben.

A második hiba, ami miatt ennyire púpos lett a háta, a fej előreesése. A fej súlya húzza lefelé, ezért a hát egyre inkább begörbül a felső háti szakaszon. Ahogy a fej nehezedik lefelé, előreesnek a vállak, ez még jobban fokozza a háti szakasz megnövekedett görbületét.

Mint mindenben, a hátfájás kialakulásában is a legfontosabb a megelőzés. A helyes álló és ülő testtartás segítségével pedig bizony nem alakul ki a hátfájás. Ha pedig már kialakult, mindenképpen javasolt szakemberhez fordulni. Nem szabad elbagatellizálni és mindenféle gyakorlatot végezni. Mindenképpen meg kell állapítani a hátfájás okát. A személyre szabott gyakorlatok csak ezután következhetnek. 

 helyes testtartás hírességek hátfájás derékfájás

A hátfájósoknak, lovasoknak, és persze Bud Spencer rajongóinak ajánlom figyelmébe korábbi cikkem, mely Bud Spencer háttartását elemezzük ki.


 

Tovább olvasom

dec 22

Bud Spencer, Terence Hill és a hátfájás

Ki ne kezdene mosolyogni Bud Spencer és Terence Hill neve hallatán? Viszont hiába is keresnék filmjeik között a „hátfájás" nevű, megleckéztetésre ítélt rosszfiút. Igaz a "helyes testtartás" sem Bud Spencer filmbéli figurájához illő. Két főhősünket most a helyes testtartás szempontjából szeretném kipellengérezni a jóga tudományának eszközeivel. Ne ijedj meg, nem egy véres krimit fogsz olvasni, melyben mindenféle eszközökkel bárkit is kipellengéreznének a szégyenoszlophoz. Ehelyett segíteni szeretnék, hogy a hátfájás messzire elkerüljön. Nem kell ehhez más, mint tudatossá válni. De hogyan?

Azzal tisztában vagyunk, hogy nem is akármilyen színészekről és sportolókról lévén szó, minden bizonnyal testtartásuk a civil életben nem hagy kívánnivalót maga után. A 85. születésnapját ünneplő Bud Spencer, eredeti nevén Carlo Pedersoli fiatal korában versenysportoló volt az úszás és a vízilabda világában. A Terence Hill művésznevet viselő Mario Girotti 75 évesen sem panaszkodhat egészségére, így hátfájás sem gyötri.

helyes testtartás derékfájás hátfájás jóga kezdőknek hírességek
Mindannyiunk kedvencei, BudSpencer és Terence Hill. A helyes testtartás még nekik is fontos.  Ha a forgatás után is ilyen görbe háttal ülnének, akkor garantált a hátfájás!

A filmrendező képbeállítása közben nyilván nem a helyes háttartás a fő szempont, hanem a kép: hogy a színészek éppen a szemtelen lezserséget sugározzák, miközben a ló is jól látszódik.

Nem így van ezzel a mindennapi élet embere. A fényképen úgy-ahogy kihúzza magát, de a civil életben bizony ülés vagy járás közben helytelen testtarásával megalapozza közelgő pokoli napjait - a hátfájás és a porckorongsérv jövőjét.

A képen látható mindkét testtartás kirívóan hibás, és nagyon tipikus. Bud Spencer előre esett vállaival a túlterhelt, nagyon stresszes életet élő emberekre jellemző leginkább. Terence Hill pedig a legelterjedtebb görbe hát ülésmódot mutatja be: autóban, tv nézés közben, fotelben olvasás, társas összejövetelek, beszélgetések alkalmával, de az irodákban, ülő munkát végzőknél is ennek az ülésnek egy variációját fedezhetjük fel.

Bud Spencer tartása előredöntött. Ez a testhelyzet határozza meg leginkább a hétköznapi tevékenységeinket, fogmosás, tisztálkodás, olvasás, evés, írás, számítógép, munka, házimunka, kerti munka és még sorolhatnám. Ezekben a tevékenységekben mindig előredöntött helyzetben vagyunk - helytelenül.

Ahogy előre dől, a hasizmok nem tartanak, a vállak előreesnek, a mellkas behorpad, a hát begömbölyödik. Ennek hosszú távú következménye, hogy megrövidülnek a mellizmok, túlnyúlnak a hátizmok, a gerinc háti szakaszának görbülete megnagyobbodhat, kialakul a púpos hát és a görbe hát, a hasizmok pedig elgyengülnek. Tipikus stresszes tünet, amikor felhúzzuk a vállakat, ilyenkor bekeményednek az izmok, túlfeszülnek. A fej is előrelóg, így a nyaki csigolyák is közelednek egymáshoz.

Terence Hill által bemutatott ülőhelyzetnél a fő probléma, hogy nem az ülőgumókon ül, hanem hátragurul a keresztcsontra, a medence kibillen a helyes pozícióból, így a gerinc alátámasztása nem megfelelő. A csípő túlfeszül, a hát teljes hosszában meggörbül, amit a fej előrebillenése tovább fokoz. Főleg az ágyéki csigolyák közelednek, így a jövőbeli hátfájás megalapozva.

Nem is gondolnánk, hogy akár az ülőmunka végzése közben, akár a járás közben mennyire könnyen kibillenünk a helyes testtartásból – megalapozva ezzel a hátfájás felé vezető utat. Helyes testtartás elhanyagolása eredménye garantált hátfájás vagy derékfájás.

Tovább olvasom


Jóga otthon tudásanyag

Jógás film Indiában

Jóga tippek

blogavatar

A jóga ősi tudományának hozzád szóló életvezetési tanácsai. Jóga kezdőknek és gyakorlóknak, jóga gyakorlatok, tanulságos történetek. Az inbound jógatradíció a jóga sok évezredes tudományát hivatott továbbörökíteni. Nemzetközi háttérrel rendelkező jógaiskolánk megtalálható a világ számos országában. Inbound Jóga Budapest VII. Tivadar utca 3. - Budafok XXII. Szebeni u. 6. Szja felajánlásával segítheti alapítványi tevékenységeinket. Adó 1% India Klub Alapítvány – Adószám: 19561383-2-43

Kövess minket!

Jógatippek az Instagramon!