Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
szept 27

Swami Radha: nők is lehetnek guruk

A XX. század közepén az észak-amerikai jóga mozgalom egyik úttörője Swami Radha volt. „A jóga a tudás útja” – hangoztatta, ugyanis hamar rájött, hogy a világi sikernek nincs tartós értéke. A jógikus tanítások és a nyugati pszichológia szintetizálásában egyedülálló képesség jellemezte. Több mint egy tucat jóga tankönyvet publikált; és létrehozta a Timeless Books, az örökéletű értékeket képviselő könyvkiadót.

guru hírességek jóga oktatás


 
Sylvia Hellman (1911-1995) egy német származású jógini volt, aki Kanadába költözött, és megalapította az azóta is töretlenül működő Yasodhara Ashramot. Sokat utazott Európában, emellett számos észak-amerikai egyetemen tanított. Céljaként tűzte ki Kelet ősi jógikus tanításainak bemutatását, hogy megértsék és alkalmazzák őket Nyugaton.
 

Sylviából jógini: Sivananda Radha

Sylvia Hellman 1911-ben született Berlinben, mindkét világháború szemtanúja volt. Két férjét is elvesztette: az elsőt a Gestapo meggyilkoltatta, a második pedig a stroke áldozata lett. Sylvia kezdetben író, fotós és szólókoncertező volt, de „nagyon betegnek érezte magát, látva a világ brutalitását és ostobaságát”. 
 
1951-ben Kanadába költözött, Montrealban egy kémiai cég hirdetési osztályán dolgozott. Az élet értelmének keresése révén ismerkedett meg a jógával és a meditációval, ez indította Indiába. Risikésből 1956-ban már a Sivananda jóga felavatottjaként tért vissza. Szerzetesi neve Swami Sivananda Radha lett.
 

Spirituális küldetés Kanadába

Guruja arra kérte, hogy „a jóga és a Védánta isteni tanításainak szentelve” nyisson egy ásramot vagy iskolát Kanadában. Magas cél volt. 1955 körül gyakorlatilag senki sem hallott a jógáról Észak-Amerikában.
 
Később mestere, Sivananda egy másik nehéz feladatot adott neki: Ne dolgozz többé pénzért, Isten gondoskodni fog rólatok. A megszeppent jógini így válaszolt: Amerika és Kanada nagyon pénztudatos. Senki sem fogja megérteni, ha alamizsnából kezdek élni. De Swami Sivananda nem változtatta meg véleményét:

„Nem mondhatod az embereknek, hogy higgyenek Istenben, ha nem úgy éltek magatok is.”
 

Swami Sivananda Radha ahelyett, hogy összezsugorodott volna guruja félelmetes feladataitól, felvállalta mindazt, amire mestere kérte. Jógaórákat tartott, a jóga filozófiájáról és az ősi indiai kultúráról tartott előadásokat, és tv-adásokban beszélt az Indiában szerzett tapasztalatairól. 

guru hírességek jóga oktatás


Önzetlen szolgálat 

Mestere és annak tanításai iránti elkötelezettsége mély benyomást tett követőire. Montrealban néhány hónapon belül már rendszeres jógaórákat tartott, a CBC-rádióban interjút adott. Kifejtette:

„A legfontosabb dolog, amit megpróbálok: a diákjaim életminőségének emelése. Számomra az emberek nem lelkiek, ha ez a színvonal nincs jelen az életükben - még akkor sem, ha naponta hat órát meditálnak. Minőség alatt azt értem, ami mélyen belülről jön, s amit a cselekedetek, a másokkal való bánásmód és a munkavégzés tükröz.”
 

Egy év alatt, 1957-ben, egy régi 10 szobás házban megalapította a Sivananda Ashramot, ahol osztályokat, meditációs csoportokat hozott létre. A következő évben Vancouverbe költözött, s a belvárosában megnyitotta a Yoga Vedanta Könyvesboltot. 1963-ban az ásram a dél-keleti brit kolumbiai Kootenay-tó partjára, jelenlegi helyére költözött. A neve Buddha feleségének és Krisna nevelőanyjának tiszteletére Yasodhara ásram lett.
 

Női szerzetes a nők támogatásában

A jógát filozófiai és spirituális rendszerként mutatta be. Oly módon, hogy bárki számára hozzáférhetővé váljon, aki a fejlődésben elkötelezte magát. Magas etikai normákat állított fel, és erre ösztönözte a tanulókat is. Az önvizsgálat olyan kérdéseit feszegette, mint például: Ki vagyok én? Mi az élet? Miért érdemes élnem? Hogyan készülhetek fel az életemre?
 
Eleinte tanítványai többsége férfiakból állt, később ez megváltozott.

„Kezdetben Hófehérkének és a hét törpének neveztük magunkat”

– mondta a Yoga Journal újságírójának1981-ben. Idővel egyre több nő találta meg a Yasodhara tanfolyamaihoz vezető útját, melyek hívogató címe is inspirálólag hatott abban az időben. Például: „Nők és a spirituális élet”, emellett Swami Radha karaktere is vonzotta őket.

Swami Radha azt akarta, hogy a nők felismerhessék, hogy közülük is sokan alkalmasak a spirituális vezetői szerepre.

Kapcsolódó cikkek


 

Tovább olvasom

ápr 07

Siva, a világ legelső jógaoktatója

Ki volt az első jóga tanár, kik voltak a követői, és mikor alakult az első jóga osztály? A jóga kultúrában Siva az Adiyogi, vagyis ő az Első Jógi, a jóga kezdeményezője. Ezzel kapcsolatban egy gyönyörű történet visz minket a messzi múltba.

filozófia guru vallás
Siva, a jóga tudományának atyja

Jóga tipp>> Jóga oktatás programok.

A számítógép aszerint működik,  hogy milyen típusú információk vannak a rendszerben. A test és az elme is. A programokat a gépeknél át lehet írni, ugyanígy a mentális kódokat is meg lehet változtatni, finomítani. A jóga tudománya azt tanítja, hogy az elme és a test lehetőség a változtatásra. Ha helyes információkat kap, nem blokkol le, hanem egy átjáróvá válik.

A testhelyzet még nem elég

A hagyomány úgy tartja, hogy Siva 8 400 000 jóga testhelyzetet ismer, ezek közül 84 a legfontosabb jóga ászana. Egy szép megfogalmazás szerint: ha tudatos rendszerű mozgásról van szó, akkor ászana. Ha költői kegyelemben történik, akkor klasszikus táncról van szó.

Siva a tánc ura is, Nátarádzsa. Sok ászana kapcsolódik különböző táncmozdulatokhoz beleértve a kéz mozdulatait és a mudrákat. A kozmikus tánc lényegében nem más, mint ászanák sorozata. Az átalakulás tánca, ahogy a jóga is a változás lehetősége.

filozófia guru vallás

 
Ha a művész a mozgást és az mudrákat az indiai klasszikus táncban megfelelően használta, akkor az meditatív állapothoz vezette. Az indiai klasszikus zene szintén így hat. Sőt a tudatos, Istennek felajánlott étel fogyasztása is. Egyszóval a bölcs – akár ülve, akár mozgásban – mindent a tudatosság magasabb szintjének eléréséhez vezető eszköznek tekint.

Indiai ősi kultúrájában szinte mindennek van tudományos alapja is. Az indiai művészi formák is tudatosan fejlődtek. Például az ékszereknek ismerték az egészségvédő hatásait. A zene és a tánc sem üres szórakozás volt, hanem egy spirituális folyamat része.

Siva Jógesvara

Sivát a leggyakrabban meditációs testtartásban ábrázolják. Ő a jóga ura, az összes létező ászanát képes bemutatni. Yogesvarának is nevezik, az első jóga gurunak, mivel ő adta tovább ezt a tudást. Nem tévesztendő össze A Yoga-Isvara, Yogesvara névvel, ez Krisnára utal, Aki minden misztikus képesség ura.

  
Siva és az első jóga osztály

Több mint 15 ezer évvel ezelőtt Adiyogi, az első jógi, átadta a jóga tudományát hét tanítványának, a Saptarishiknek (sapta=hét, risi= bölcs). A hét szent bölcs szorosan együttműködött Sivával az emberi faj megsegítésében.

filozófia guru vallás

Siva a Himalájában egy hosszas meditáció után intenzív extatikus táncba kezdett. Amikor befejezte, teljesen nyugodt volt. Az emberek, akik látták ezt a táncot, tudták, hogy Siva valami különösen csodás dolgot tapasztalhatott meg. Jöttek, várták, mi történik majd, de Siva nem vett tudomást róluk, elunták hát a várakozást és elmentek. Kivéve hét embert. Könyörögni kezdtek: Kérünk, oszd meg a tudásodat!  Siva azonban elutasította őket: Bolondok! Nem vagytok erre alkalmasak. Ehhez óriási előkészítésre van szükség. A hét bölcs azonban nem adta fel. Napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra, évről évre végezték lelki gyakorlataikat.

Egy telihold napján, nyolcvannégy évnyi komoly feladatvégzés után, Siva végre a hét vezeklőre nézett, és látta belső tisztaságukat, ragyogásukat. Teljesen érettek voltak a tudás átvételére. Már nem tudta figyelmen kívül hagyni őket. Megragadták a figyelmét. A Himalájában, a Kanti Sarovar tó partján elkezdődött a jógatudomány átadása. Siva a jóga különböző aspektusait átadta egy-egy bölcsnek, ezek a szempontok a jóga hét alapformájává váltak. A jóga még ma is őrzi ezt a hét különálló formát.

Sok év elteltével a tanítás befejeződött. A hét ünnepelt bölcs teljesen megvilágosodott lényként hét különböző irányba indult, hogy elterjessze ezt a nagyszerű tudást. Az indiai kultúrában ma Saptarishiként ismerik a hét szentéletű bölcset, imádják és csodálják őket. Ma az egész bolygón emberek milliói végeznek jóga gyakorlatot. Ez az egyetlen olyan dolog az emberiség történetében, amely napjainkig fennmaradt anélkül, hogy valaha emberekre kényszerítették volna.


 

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

márc 07

Paramahansa Yogananda, a jóga úttörője 

1952-ben hunyt el Paramahansza Jógánanda, akit gyakran a nyugati jóga atyjának is neveznek. Könyve, Egy jógi önéletrajza már számtalan nyelven megjelent, ez a világ egyik legelismertebb spirituális klasszikusa. Írója India ősi jóga tudományának egyik nagykövete. Teljesítette guruja kérését, aki azzal bízta meg, hogy a nyugati világban tanítson. 

guru hírességek kutatás vallás

Paramahansa Yogananda a huszadik század egyik bölcs jógija, szellemi vezetője. Egyik tanítványa azt írta róla: eredeti formájában akarta megismertetni a világgal Krisnának a jóga tudományáról szóló tanítását és az őskeresztény tanokat. Mindezt a szeretet és a humor eszközével, hogy valóban elérje a szíveket.

Paramahansa Yogananda élete


A kiejtés szerinti magyar átírás: Paramahansza Jógánanda. Lehetne érvelni amellett, hogy így könnyebb olvasni, de amellett is, hogy tartsuk tiszteletben az eredeti nevet, és használjuk azt. 

Egy rövid életrajzot mindenképpen érdemes felidézni:
1893-ban született Gorakhpurban, egy vallásos és jómódú bengáli családban. Szülei Lahiri Mahasaya tanítványai voltak. Ő az a híres mester, aki kulcsszerepet játszott a kriya jóga újbóli felbukkanásában a modern Indiában.

Yogananda fiatalon is hallgatta az indiai bölcsek tanításait. Tizenhét éves korában találkozott mesterével, Sri Yukteswar szvámival, és a tanítványa lett. A következő tíz évet tanulással töltötte. 1915-ben végzett a Calcutta Egyetemen, majd szerzetesi fogadalmat tett, ekkor kapta a Yogananda nevet (jóga, ananda - boldogság). Teljesült vágya, hogy életét Isten szeretetének és szolgálatának szentelje. 

guru hírességek kutatás vallás

Yogananda 1917-ben alapított egy mozgalmat a fiúk iskoláztatására, ahol a modern módszereket kombinálták a jógaképzéssel és a spirituális oktatással. Néhány évvel később Mahátma Gandhi ezt írta: „Ez az intézmény mély benyomást tett rám.”

 
Paramahansa Yogananda 1920-ban érkezett Amerikába. India küldöttjeként a vallási vezetők nemzetközi kongresszusára Bostonba ment. Első beszéde „A vallás tudománya” címet kapta. Ugyanebben az évben megszervezte az önmegvalósítással foglalkozó programját, hogy világszerte terjessze tanításait India ősi tudománya és filozófiája, valamint a meditáció témáiban. Követők szegődtek mellé, akik egész életen át tartó tanítványokká váltak.

A következő néhány évben a keleti parton oktatott és tanított. 1925 elején eljutott Los Angelesbe, ahol egy nemzetközi székhelyű szervezetet létesített. Az általa alapított lelki központ azóta is évente megrendezi az egy hetes találkozót és egyéb programokat, amely több ezer embert vonz a világ minden tájáról. 
 
1935-ben Yogananda rövid időre visszatért Indiába. Találkozott Mahátma Gandhival is. Mesterétől, Sri Yukteswartól megkapta India legmagasabb spirituális címét – paramahansa szó szerint: a „legfelsőbb hattyú”. A szellemi megkülönböztetés szimbóluma, arra utal, aki az Istennel való együttműködés végleges állapotában van. 1936-ban visszatért Amerikába, élete végéig ott is maradt.

Paramahansa Yoganandáról írták


„Hálás vagyok neked, hogy bepillanthattam ebbe a lenyűgöző világba.” – Thomas Mann, Nobel-díjas író.

„Yoganandát a nyugati jóga atyjának lehet mondani. Mégpedig nem a népszerűvé vált, de pusztán fizikai jóga atyja. Ő a szellemi jóga mestere, mely az önmegvalósítás tudománya, ez a jóga igazi jelentése.” – Dr. David Frawley, az amerikai Védikus Tanulmányok Intézetének igazgatója.

Paramahansa Yogananda idézetek

Minél inkább megvalósítja valaki Istennel és az Ő örök törvényeivel való egységét, annál kevésbé uralkodhat rajta az anyag. 

Az elme és a test egészségének titka nem az, hogy gyászoljuk a múltat, aggódjunk a jövő miatt, vagy előre lássuk a bajokat, hanem a jelen pillanatban bölcsen és komolyan élni.

Mivel egyedül te vagy felelős a gondolataidért, csak te tudod megváltoztatni őket.

guru hírességek kutatás vallás

Ha sok pénzünk van, miközben nincs belső békénk, olyan, mint a szomjúság, amikor az óceánban fürdünk.

Aki igazán bízik Istenben, annak nincs joga, hogy bármiért is aggódjon.

Az embernek nem kell küzdenie azért, hogy elérje Istent, csak azért, hogy elszakítsa az önmaga által teremtett fátylat, mely elrejti Őt.

Paramahansa Yogananda: Egy jógi önéletrajza 


Egy jógi önéletrajza már 1946-ban sikerkönyv lett, az első megjelenésekor remekműként üdvözölték. 1999-ben pedig „100 év legjobb szellemi könyvének” egyikévé vált.

Nyelvezete egyszerű, olvasmányos és néhol humoros. Mindez olyan magasztos témákkal kapcsolatban, mint: Isten, a létezés, a jóga magasabb tudatállapota vagy a napi élet spirituális kérdései.

A könyv utolsó fejezetében Paramahansa Yogananda ezt írta:
„Isten a szeretet. A teremtés terve csak a szeretetben gyökerezik. (…) Minden szent, aki behatolt a valóság magjába, kijelentette, hogy létezik egy isteni univerzális terv, mely gyönyörű és örömteli.”

Yogananda tanítása 


Paramahansza Jógánanda élethivatásának tartotta, hogy segítse az egyént az önmegvalósítás útján. Tanításának célja az volt, hogy áttörje a régi, hibás beidegződéseket és hibás megértésüket. Lelki szempontokat adott az isteni igazság felé vezető úthoz. Kelet időtlen bölcsességét hirdette. Ez egy radikális, új üzenet volt. 

Yogananda Sokat utazott, és számtalan előadást tartott. A legnagyobb előadótermek is megteltek, sokan voltak kíváncsiak az indiai tanítóra. Észak-Amerikában és Európában is sokszor felszólalt. Yogananda hangsúlyozta a világ nagy vallásainak egységét.

Tanítványainak megtanította a kriya jóga lélekébresztő technikáit. Paramahansa Yogananda értelmezésében az önmegvalósítás jelentése:

„Az Én-re ébredés révén kialakított kapcsolat Istennel, és barátság minden igazságkereső lélekkel.” 

Számos kiemelkedő személy is a tanítványává vált, mint Amelita Galli-Curci operett szoprán, George Eastman (a Kodak fényképező feltalálója) vagy Leopold Stokowski karmester. Mexikó akkori elnöke, Dr. Emilio Portes Gil is Yogananda tanításainak élethosszig tartó csodálója lett. 

Összefoglalás


Paramahansa Yogananda a kezdetektől fogva szándékosan hordott hosszú hajat. Előnyt jelentett Nyugaton az egzotikus megjelenés. Későbbi éveiben civil öltözéket is viselt, haját sokszor a gallérba tűrte. De amikor Amerikába érkezett, mindenhová szerzetesi ruhájába ment, hosszú haja lógott, és ez elképesztő, figyelemfelkeltő látvány volt. 

1920-ban Amerikában nagyon kevesen tudtak bármit is a jógáról. Beszélt hallgatóinak a vallás tudományáról, az összes vallás egységéről, Istenről, a meditációról és a kriya jógáról, a karmáról, valamint a reinkarnációról. Mindez furcsa és új volt. Tanításait ma már széles körben ismerik és gyakorolják a világ minden táján. 
 

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

nov 30

Jógás idézetek mindennapi inspirációra

Hogyan és miért lélegezzünk  - Többek között erről is szól a jóga tanítása, de a jóga mibenlétét sokféleképpen meg lehet fogalmazni. Alapvető tudománya a helyes lélegzetvétel vagy a rugalmasság megőrzése, de magas szintű tanítást is ad, spirituális és meditatív fegyelemre oktat.

pozitív gondolkodás guru filozófia jóga oktatás
Híres jógaguruk inspiráló gondolatai. Tipp: kezdj el jógázni most!

Megközelíthető az egészség és a relaxáció felől, de az elme szabályozása és a tudat felemelkedése a végső célja. A bölcs gondolatok mindenkit lelkesítenek, motiválnak. Most néhány gyönyörű idézettel szeretnénk mindezt bemutatni, híres jógatanárok jógáról, meditációról alkotott véleményén, illetve a jógáról szóló ősi tanításon keresztül. 

Bhaktivinod Thakura, vezető filozófus, tudós, író, bhakti-jóga guru:


A jóga végső célja dicséretes, de az úton veszélyek leselkednek. 


Dharma Mittra, jógaoktató:


Minden alkalommal, amikor van rá lehetőséged, fordulj befelé, és meditálj. 
A csakrák nagyon intelligensek – olyanok, mint a tested számítógépének a szoftverjei.


Az állatok a mi gyengébb fivéreink és nővéreink. Ez nem azt jelenti, hogy meg lehet enni őket, hanem hogy szeretettel kell velük foglalkozni.

 


Szvámí Visnu Devananda, jógamester és híres békeaktivista:


Az egészség gazdagság, a nyugodt elme boldogság. A jóga megmutatja az ehhez vezető utat: helyes gyakorlat (ászana), szabályos lélegzés (pránajáma) megfelelő relaxáció (savászana) kifogástalan étkezés (vegetárizmus) pozitív gondolkodás (Védanta) és meditáció (dhjána). 
A jógafilozófia azt tanítja, hogy az igazi ember nem a testével azonos, hanem a halhatatlan én-nel. Erről bizonyos mértékben, szellemi fejlődésének mértéke szerint, minden ember tudatos. Tudja, hogy csak elfoglalja és használja a testet, mint egy eszközt.

 Kate Holcombe, a san francisco-i Gyógyító Jóga Alapítvány alapítója és ügyvezető igazgatója:


Az egyik legnagyobb dolog, amit megtanultam a tanáromtól, Desikachartól, hogy a jóga igazi értéke ott található meg, amikor alkalmazzuk azt a mindennapi életedben, különösen a kaotikus pillanatokban.

Aadil Palkhivala, jógaoktató: 


Az igazi jóga nem a testet formálja, hanem az életed. A jógát nem elvégezni kell, hanem élni. A jógát nem az érdekli, milyen vagy, hanem azzal törődik, milyen lehetsz. A jóga egy hatalmas és mélységes célt tűzött ki, és ezért lehet valódi jógának hívni, mely a lényeget testesíti meg. 

T.K.V. Desikachar, Krishnamacharya fia, jógamester:


A jóga végső célja mindig pontosan megfigyelni a dolgokat, így soha nem teszünk olyat, hogy később bánnunk kellene a cselekedeteinket.

Sri Pattabhi Jois, jógamester, Krishnamacharya tanítványa:


A jóga bárki számára elérhető, aki igazán akarja. A jóga egyetemes. De ne üzleti elmével közelíts felé, mely a világi nyereséget keresi. 


 Hatha-jóga-pradípiká (A hatha-jóga lámpása) című indiai jóga-tankönyv: 


Amikor a lélegzet elkalandozik az elme szintén bizonytalan. Amikor a lélegzet csillapodik, az elme is megnyugszik, és a jógi hosszú élettartamot ér el. Ezért meg kell tanulni a légzés szabályozását. 


Legyen bár fiatal, öreg avagy aggastyán, beteg vagy gyenge, ha fáradhatatlanul gyakorolja a jógát, eléri a beteljesülést. Aki eltökélten foglalkozik vele – eredményt ér el. Hogyan is lenne sikeres, aki nem gyakorol?

Csupán tankönyvek olvasgatásával nem teljesedik be a jóga. Csak a tréning vezet sikerre, ez az igazság, semmi kétség. 

 Kelly Kamm, jógaoktató:


A jóga naponta eszembe juttatja a bennem illetve a világegyetemben rejlő kegyelmet és jóságot. (…) Amikor megérted, hogy az igazság a szívedben, a csontjaidban van, akkor soha nem „csinálod” a jógát. A jóga áthat, miként minden tettet egy spirituális törvény. 

Athanasios Megarisiotis, jógaoktató: 


A jóga nem torna vagy verseny. A cél nem az, hogy túlzott ambícióval elérjék a kifelé tökéletes formát, hanem inkább az, hogy megtapasztalják saját spiritualitásukat, a test és a lélek kölcsönhatását minden pózban. 

Max Strom, jógaoktató:


Ne felejtsük el, hogy nem számít, milyen mélyre mész egy testtartásban, az számít, ki vagy, amikor odaérsz. 

Szvámi Vivekánanda:


A jóga tüze elégeti a bűn ketrecét, amely körülveszi az embert. 

Sarah Thompson, jógaoktató:


Számomra a jóga sokkal több, mint egy ászana vagy egy gyakorlatsor. A szívünk kitárásának nagyon nehéz feladata (…) Ez az én jógám. Ez az, ami segít nekem gyógyítani. Ez az, amit megpróbálok megosztani másokkal. 

 
Tao Porchon-Lynch, a világ legidősebb jógaoktatója (a képen a világhírű fotós és jógatanár, Robert Sturman társaságában):


Addig fogom tanítani a jógát, amíg nem tudok lélegezni többé, s akkor én csak elrepülök a következő bolygóra...
Az ősz egy emlékeztető, hogy míg a levelek meghalnak, mindig lesz tavasz, a változás, a pótlás és az újjászületés esélye. Mindannyiunknak megvan a lehetősége a hiányok pótlására és az újjászületésre.

  Patandzsáli jóga-szútrái, az egyik legfontosabb ókori klasszikus jóga szöveg:


1. 2-4. A jóga az anyagi elképzelések megfékezése. Így a látó megvalósítja saját, valódi természetét, máskülönben a különféle anyagi gondolatokkal azonosul.


2.1. A jógának három összetevője van: az elme és az érzékek megtisztítása és tréningje (tapas); az önvaló belső és külső tanulmányozása a szentírások, mantrák felhasználásával (svadhyaya); meghódolás Istennek (ishvara-pranidhana).


2.28. A jóga összetevőinek folyamatos gyakorlása által a tisztátalanságok eltűnnek, és a megkülönböztető tudáshoz vezető bölcsesség felragyog.


4.2. Az előző életek jóga gyakorlatai egyeseknél a születésüktől fogva segítik a fejlődési folyamatot.

Sri T. Krishnamacharya:


Manapság a jóga sokszor megáll az ászanáknál. Nagyon kevés a komoly kísérlet a mélyebb meditációra. Szükség van újra a forrásra, és a jógagyakorlat értékének helyreállítására a modern időkben.

Indra dévi, jógaoktató:


A jóga a szabadság útja, (…) az élet művészete és tudománya.

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

nov 18

A modern jóga alapító atyja

A modern jóga alapító atyjára, Tirumalai Krishnamacharya-ra tisztelettel emlékezünk, aki a 20. század egyik legnagyobb hatású jógatanára, ájurvédikus gyógyító, a modern jóga alapító atyja. Lefordította az ősi jóga-szövegeket, ezreket tanított, és Indián kívül is szellemi aktivitásként és cselekvésként vezette be a jóga gyakorlatát. Négy jógakönyvet, számtalan esszét írt, igazi kincsek ezek a jóga komoly követőinek.

guru hírességek india jóga oktatás

Krishnamacharya fiatal korában sokat utazott és tanult, főleg filozófiát, de soha nem hagyta el Indiát. Tíz éves volt, amikor apja, a Védák jól ismert tanára meghalt, és a családnak el kellett költöznie. Egyetemre Benáreszben járt, majd védikus filozófiát és ájurvédát tanult. Egyik szünidőben elzarándokolt a Himalájába, hogy folytathassa jóga-tanulmányait. Nepálba akart menni, felkeresni egy mestert, de ehhez Simla alkirályának, Lord Irwinnak az engedélye kellett, aki akkor cukorbetegségben szenvedett.

Krishnamacharya hat hónapig jóga gyakorlatokat tanított neki, s az alkirály egészsége javult. Természetes hát, hogy megszerette és nagyon tisztelte tanárát, s elintézte Tibetbe való utazását. Krishnamacharya hét és fél évet töltött mestere iskolájában, tanulmányozta Patanjali jóga szútráit, az ászanákat és a pránajámát, valamint a jógaterápiát. A hagyományhoz hűen a képzés végén megkérdezte guruját: mivel tartozik, mit fizessen. A mester azt válaszolta: nősüljön meg, neveljen gyerekeket, és legyen jógatanár.
 
1925-ben házasodott meg, felesége, Namagiriamma egész életében elkötelezett partnerként segítette férje küldetését. Szerény, kellemes és könnyű beszédű volt, aki hangosan zengte Naraján nevét. Unokájuk később azt írta: Van egy mondás, miszerint minden nagy ember mögött, áll egy különleges nő. Bár Namagiriamma nagyon csendes ember volt, férje iránti odaadása és támogatása megkérdőjelezhetetlen.
 
1926-ban Krisnamacsarja híre eljutott a mysore-i maharadzsához is, akit a mester tudása lenyűgözött, így anyagi támogatást nyújtott a jóga szélesebb körben való terjesztéséhez. Krisnamacsarja boldogan alapított jógaiskolát a dél-indiai Mysore-ban. Kezdetben a palotában tanított, s hamarosan a maharádzsa megbízható tanácsadója lett, megkapta az Asthana Vidwan – a palota értelmisége megtisztelő címet. Nemcsak jógaoktatóként, ájurvédikus orvosként is dolgozott. Hatalmas tudással rendelkezett a helyes táplálkozás, a gyógynövények, az olajak használata, és egyéb gyógymódok terén. Krishnamacharya különösen hangsúlyozta: ahhoz, hogy elérjük a kívánt célt ötvözni kell a légző gyakorlatokat (pránajáma) a jóga testhelyzeteket (ászanák) és a meditációt (dhyana). Krishnamacharya hitte, hogy a jóga India legnagyobb ajándéka a világnak. Meggyőződött arról, hogy a jóga, mint spirituális gyakorlat a fizikai gyógyulás egy módja is lehet. 
 
guru hírességek india jóga oktatásKrishnamacharya nemcsak a jóga tudományában mélyedt el, jól ismerte az ajurvédát és az indiai filozófiai rendszereket is. Minden tanulóhoz teljesen egyedi módon közeledett, figyelembe vette a különböző emberek sajátságos kapacitását. Számára a jóga útja azt jelentette, hogy minden egyes embert egyéni módon kell tanítani, hogy pontosan megértse a tanultakat: 
Akiknek van hitük, azért végzik az ászanákat, hogy ráleljenek a lélek és Isten kapcsolatára.
Akiknek nincs Istenbe vetett hitük, azok számára a jógászana olyan testhelyzet, amely segíti az elme koncentrációját, vagy segít szabályozni az érzékeket és a légzést. Ha pedig valaki érdeklődik a bhakti, az Isten iránti odaadás iránt, annak a meditálás képességét kell elsajátítania.
  
1947-ben India függetlenedésével megváltozott a jógaiskola helyzete, megszűnt az állami támogatás. 1955-ben elhagyta Mysore-t és Bangalore-ba, majd Chennaiba költözött, itt folytatta tovább jógaoktatói munkáját. Jógaguru volt, de önmagát mindig csak tanítványnak tekintette, aki folyamatosan tanul. 
 
Mi a jóga? Krishnamacharya szerint mindenkinek dolgoznia kell a tudásért a test, az érzékek, a légzés és az elme megfelelő működéséért. Az univerzum megtapasztalása kizárólag akkor lehetséges, ha jó egészséget, figyelmet, hosszú életet, megfelelő megértést és teljes koncentrációt, egyhegyűséget érünk el. Jógának nevezzük az utat, amely elvezet ide. 
 
 
Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

aug 18

A jóga a szív felé tartó szent ösvény

Szeretnénk megérteni létezésünk okát. Ez a vágyakozás segít a teljes lelki átváltozásban. Nem szeretnénk újból anyagi testet ölteni. Életünk legfontosabb küldetése ez az expedíció. Indulj hát el! Nincs semmi veszteni valód. 

Egy guru tanítása: A kapu nyitva áll. Te magad vagy ez a kapu, ha megérted igazi lelki önvalód. Amikor vágyaid megtisztulnak, és elindulsz a tiszta szeretet felé, akkor találkozhatsz majd végre az önvalóddal. Ez a jóga igazi értelme, célja és lényege. Semmi más. Nem az a jóga, amit különböző anyagi célokért teszel. Az sem, ha egy egészségesebb test érdekében tornagyakorlatokat végzel, vagy könyveket olvasol, és végül saját filozófiai ötleteket gyártasz. A jóga egy utazás a szív felé, ahol a legfelsőbb szeretetet található. Ez a szív felé tartó zarándoklat nem más, mint lényed átformálása az átmenetiből a határtalan létezésbe. 

Neked kell levonnod a következtetést, megalkotnod véleményedet, s azt saját magad által kifejlesztett módon alkalmaznod. Ez a jóga végső fázisa. Amikor odaadod a szíved. Amikor valóban úgy érzed: Teljes szívvel csinálom, ezért élek. 

filozófia guru indiai bölcsesség
A jóga belső ösvénye meglágyítja a szívet, így alkalmassá teszi az igazi önvaló megélésére. Az önmegvalósítás nemes ösvényén a gyakorló látja a lelket önmagában, és minden más élőlényben is. Lelki látásmódot kifejlesztve az igazi jógi mindenki jóakarójává válik. Ezzel szemben a száraz tudás és az önsanyagratás megkeményíti a szívet. A kép illusztráció.

Szvámí B.A. Paramadvaiti gondolatai a jógáról

Tovább olvasom

aug 02

Egy guru gondolatai a jógáról

A jóga útja elvezet az igaz szeretethez. A jóga a Legfelsőbbel való összekapcsolódást jelent. Pénz, hatalom és nemi öröm által nem lehet a Legfelsőbbhez kapcsolódni. Az őszinte viszonyban szívvel és lélekkel közeledsz valaki felé. ​

Részlet Szvámí B.A. Paramadvaiti előadásából

guru jóga oktatás indiai bölcsesség hírességek filozófia

A valódi jóga leírása a Bhagavad-gítában olvasható. A jóga azt jelenti, hogy kapcsolódsz az Isteni tervhez. Sokan jógaoktatók szeretnének lenni. Mit is jelent ez? Elmész egy iskolába, ahol megtanítják, hogyan tudod a lábad perecformára hajtogatni, hogyan tudsz kézen vagy fejen állni? Ez tesz téged jógamesterré? Sokan azt gondolják, hogy ha jógaoktató leszek, akkor könnyen sok pénzt csinálok, nem kell többet dolgoznom, nem lesz többé főnököm. Mi lehetne ennél jobb? Természetesen lehetsz olyan jógaoktató, aki helyes hozzáállással szeretne az embereknek segíteni, de a legtöbben még a a jóga szó jelentésével sincsenek tisztában. 

Őszentsége Paramadvaiti Swami rendszeresen Magyarországra is ellátogat, ahogyan arról korábbi cikkünkben is beszámoltunk.

Tovább olvasom

jan 17

A himalájai jógik karcsúságának titka

A jóga a nyugati felfogás szerint inkább a test gyakorlatoztatása, kevésbé tekintünk rá önismereti módszerként, vagy életmódként. Ha csak testi oldalról közelítjük meg, felmerül a kérdés, hogy lehet-e vele fogyni? A lassú mozgással, kitartott pózok végzésével veszíthetünk-e súlyunkból? Ha megnézzük a himalájai jógikat és gurukat, a válasz egyértelműen igen! De mi a titok?

táplálkozás egészség indiai bölcsesség szépség guruA jó hír az, hogy nem kell aszkétává válni. A jóga eredeti tanításai és a guruk szerint a táplálkozás ugyanolyan alapelv, mint a helyes testgyakorlás, légzés, relaxáció, pozitív gondolkodás, vagy a meditáció. Az alapelvek között nincs hierarchia, egyik sem fontosabb, vagy kevésbé fontos a másiknál. A gyakorlás kiegészítője, és támogatója a helyes táplálkozás. Megvannak a helyes étkezés szabályai, mikor, hogyan, mit,  és milyen hangulatban együnk. A jógi tudatosan válogatja össze a táplálékait, tisztító és tápláló ételeket vesz magához. Az étkezés a test táplálása, ezt az elvet tartja szem előtt, nem a vágyait próbálja csillapítani, nem az ízlelőbimbóit próbálja kielégíteni az ízekkel.

A tisztító ételeknek köszönhetően, mint a gyümölcsök, a belső szervek egészségesen működnek, nem rakódnak le a belekben a méreganyagok, és a salakanyagok, hanem rendszeresen ki tudnak ürülni a szervezetből. Ezáltal a test karcsú marad, az izmok rugalmasak, az ízületek mozgékonyak, így a gyakorlatok is könnyebben végezhetők.

A tápláló ételek, mint a zöldségek, gabonafélék, hüvelyesek, és tejtermékek, táplálják a szerveket, kellő energiával látják el a testet, kialakítják a szervezet védekező képességét, ellenállását a betegségekkel szemben.

A jóga gondolkodásába nem férnek bele a manapság annyira divatos diéták. Nincs általános, mindenki számára egyformán tökéletes diéta. Mindig figyelembe kell venni az egyéni különbségeket. 

táplálkozás egészség indiai bölcsesség szépség guru

Aki legyengült, betegségből lábadozik, alultáplált, tápláló ételeket kell többségben fogyasztania.

Aki túltáplált vagy teste túlszennyezett inkább tisztító ételeket fogyasszon.

A jógik kilenc táplálkozási tanácsa

  • Ne váljunk az ízek áldozatává!

  • Figyeljünk oda miből mennyit eszünk! A mesterséges ízfokozók nagyon veszélyesek!

  • Alaposan rágjuk meg az ételt! Ha fogyni szeretnénk legalább harmincszor rágjuk meg az ételt, így elkerüljük a túlevést. Ha nem rágunk alaposan az emésztés elégtelen lesz, a szervezetnek hiányérzete marad, ezért még több ételt követel.

  • A rágás nélküli nyelés, az étkezések közötti szünetek elhagyása, stresszes és dühös állapotban történő étkezés rossz emésztéshez vezet!

  • Helyes táplálkozás: finomítatlan, teljes értékű ételeket, túlfőzés és túlsütés nélkül, mesterséges adalékanyagoktól mentes ételeket fogyasztani, akkor amikor valóban éhesek vagyunk!

  • Kerüljük a túlzott só és cukor használatát! A finomított cukor olyan, mint a kábítószer, függőséghez vezet!

  • Tervezzük meg az étkezéseket, ne azt együk, amihez könnyen hozzájutunk!

  • Ne azon gondolkozzunk, „mennyi vitamint kéne szednünk”! Ne táplálékkiegészítőkkel pótoljuk a szükségleteket, hanem fogyasszunk természetes ételeket!

  • Élvezd és csodáld a napsugarakat, mely élettel tölti meg ételed!

Tovább olvasom


Jóga Webshop

Jóga otthon tudásanyag

Jógás film Indiában

Jóga tippek

blogavatar

A jóga ősi tudományának hozzád szóló életvezetési tanácsai. Jóga kezdőknek és gyakorlóknak, jóga gyakorlatok, tanulságos történetek. Az inbound jógatradíció a jóga sok évezredes tudományát hivatott továbbörökíteni. Nemzetközi háttérrel rendelkező jógaiskolánk megtalálható a világ számos országában. Inbound Jóga Budapest VII. Tivadar utca 3. - Budafok XXII. Szebeni u. 6. Szja felajánlásával segítheti alapítványi tevékenységeinket. Adó 1% India Klub Alapítvány – Adószám: 19561383-2-43

Kövess minket!