Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
ápr 07

Siva, a világ legelső jógaoktatója

Ki volt az első jóga tanár, kik voltak a követői, és mikor alakult az első jóga osztály? A jóga kultúrában Siva az Adiyogi, vagyis ő az Első Jógi, a jóga kezdeményezője. Ezzel kapcsolatban egy gyönyörű történet visz minket a messzi múltba.

filozófia guru vallás
Siva, a jóga tudományának atyja

Jóga tipp>> Jóga oktatás programok.

A számítógép aszerint működik,  hogy milyen típusú információk vannak a rendszerben. A test és az elme is. A programokat a gépeknél át lehet írni, ugyanígy a mentális kódokat is meg lehet változtatni, finomítani. A jóga tudománya azt tanítja, hogy az elme és a test lehetőség a változtatásra. Ha helyes információkat kap, nem blokkol le, hanem egy átjáróvá válik.

A testhelyzet még nem elég

A hagyomány úgy tartja, hogy Siva 8 400 000 jóga testhelyzetet ismer, ezek közül 84 a legfontosabb jóga ászana. Egy szép megfogalmazás szerint: ha tudatos rendszerű mozgásról van szó, akkor ászana. Ha költői kegyelemben történik, akkor klasszikus táncról van szó.

Siva a tánc ura is, Nátarádzsa. Sok ászana kapcsolódik különböző táncmozdulatokhoz beleértve a kéz mozdulatait és a mudrákat. A kozmikus tánc lényegében nem más, mint ászanák sorozata. Az átalakulás tánca, ahogy a jóga is a változás lehetősége.

filozófia guru vallás

 
Ha a művész a mozgást és az mudrákat az indiai klasszikus táncban megfelelően használta, akkor az meditatív állapothoz vezette. Az indiai klasszikus zene szintén így hat. Sőt a tudatos, Istennek felajánlott étel fogyasztása is. Egyszóval a bölcs – akár ülve, akár mozgásban – mindent a tudatosság magasabb szintjének eléréséhez vezető eszköznek tekint.

Indiai ősi kultúrájában szinte mindennek van tudományos alapja is. Az indiai művészi formák is tudatosan fejlődtek. Például az ékszereknek ismerték az egészségvédő hatásait. A zene és a tánc sem üres szórakozás volt, hanem egy spirituális folyamat része.

Siva Jógesvara

Sivát a leggyakrabban meditációs testtartásban ábrázolják. Ő a jóga ura, az összes létező ászanát képes bemutatni. Yogesvarának is nevezik, az első jóga gurunak, mivel ő adta tovább ezt a tudást. Nem tévesztendő össze A Yoga-Isvara, Yogesvara névvel, ez Krisnára utal, Aki minden misztikus képesség ura.

  
Siva és az első jóga osztály

Több mint 15 ezer évvel ezelőtt Adiyogi, az első jógi, átadta a jóga tudományát hét tanítványának, a Saptarishiknek (sapta=hét, risi= bölcs). A hét szent bölcs szorosan együttműködött Sivával az emberi faj megsegítésében.

filozófia guru vallás

Siva a Himalájában egy hosszas meditáció után intenzív extatikus táncba kezdett. Amikor befejezte, teljesen nyugodt volt. Az emberek, akik látták ezt a táncot, tudták, hogy Siva valami különösen csodás dolgot tapasztalhatott meg. Jöttek, várták, mi történik majd, de Siva nem vett tudomást róluk, elunták hát a várakozást és elmentek. Kivéve hét embert. Könyörögni kezdtek: Kérünk, oszd meg a tudásodat!  Siva azonban elutasította őket: Bolondok! Nem vagytok erre alkalmasak. Ehhez óriási előkészítésre van szükség. A hét bölcs azonban nem adta fel. Napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra, évről évre végezték lelki gyakorlataikat.

Egy telihold napján, nyolcvannégy évnyi komoly feladatvégzés után, Siva végre a hét vezeklőre nézett, és látta belső tisztaságukat, ragyogásukat. Teljesen érettek voltak a tudás átvételére. Már nem tudta figyelmen kívül hagyni őket. Megragadták a figyelmét. A Himalájában, a Kanti Sarovar tó partján elkezdődött a jógatudomány átadása. Siva a jóga különböző aspektusait átadta egy-egy bölcsnek, ezek a szempontok a jóga hét alapformájává váltak. A jóga még ma is őrzi ezt a hét különálló formát.

Sok év elteltével a tanítás befejeződött. A hét ünnepelt bölcs teljesen megvilágosodott lényként hét különböző irányba indult, hogy elterjessze ezt a nagyszerű tudást. Az indiai kultúrában ma Saptarishiként ismerik a hét szentéletű bölcset, imádják és csodálják őket. Ma az egész bolygón emberek milliói végeznek jóga gyakorlatot. Ez az egyetlen olyan dolog az emberiség történetében, amely napjainkig fennmaradt anélkül, hogy valaha emberekre kényszerítették volna.


 

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

márc 07

Paramahansa Yogananda, a jóga úttörője 

1952-ben hunyt el Paramahansza Jógánanda, akit gyakran a nyugati jóga atyjának is neveznek. Könyve, Egy jógi önéletrajza már számtalan nyelven megjelent, ez a világ egyik legelismertebb spirituális klasszikusa. Írója India ősi jóga tudományának egyik nagykövete. Teljesítette guruja kérését, aki azzal bízta meg, hogy a nyugati világban tanítson. 

guru hírességek kutatás vallás

Paramahansa Yogananda a huszadik század egyik bölcs jógija, szellemi vezetője. Egyik tanítványa azt írta róla: eredeti formájában akarta megismertetni a világgal Krisnának a jóga tudományáról szóló tanítását és az őskeresztény tanokat. Mindezt a szeretet és a humor eszközével, hogy valóban elérje a szíveket.

Paramahansa Yogananda élete


A kiejtés szerinti magyar átírás: Paramahansza Jógánanda. Lehetne érvelni amellett, hogy így könnyebb olvasni, de amellett is, hogy tartsuk tiszteletben az eredeti nevet, és használjuk azt. 

Egy rövid életrajzot mindenképpen érdemes felidézni:
1893-ban született Gorakhpurban, egy vallásos és jómódú bengáli családban. Szülei Lahiri Mahasaya tanítványai voltak. Ő az a híres mester, aki kulcsszerepet játszott a kriya jóga újbóli felbukkanásában a modern Indiában.

Yogananda fiatalon is hallgatta az indiai bölcsek tanításait. Tizenhét éves korában találkozott mesterével, Sri Yukteswar szvámival, és a tanítványa lett. A következő tíz évet tanulással töltötte. 1915-ben végzett a Calcutta Egyetemen, majd szerzetesi fogadalmat tett, ekkor kapta a Yogananda nevet (jóga, ananda - boldogság). Teljesült vágya, hogy életét Isten szeretetének és szolgálatának szentelje. 

guru hírességek kutatás vallás

Yogananda 1917-ben alapított egy mozgalmat a fiúk iskoláztatására, ahol a modern módszereket kombinálták a jógaképzéssel és a spirituális oktatással. Néhány évvel később Mahátma Gandhi ezt írta: „Ez az intézmény mély benyomást tett rám.”

 
Paramahansa Yogananda 1920-ban érkezett Amerikába. India küldöttjeként a vallási vezetők nemzetközi kongresszusára Bostonba ment. Első beszéde „A vallás tudománya” címet kapta. Ugyanebben az évben megszervezte az önmegvalósítással foglalkozó programját, hogy világszerte terjessze tanításait India ősi tudománya és filozófiája, valamint a meditáció témáiban. Követők szegődtek mellé, akik egész életen át tartó tanítványokká váltak.

A következő néhány évben a keleti parton oktatott és tanított. 1925 elején eljutott Los Angelesbe, ahol egy nemzetközi székhelyű szervezetet létesített. Az általa alapított lelki központ azóta is évente megrendezi az egy hetes találkozót és egyéb programokat, amely több ezer embert vonz a világ minden tájáról. 
 
1935-ben Yogananda rövid időre visszatért Indiába. Találkozott Mahátma Gandhival is. Mesterétől, Sri Yukteswartól megkapta India legmagasabb spirituális címét – paramahansa szó szerint: a „legfelsőbb hattyú”. A szellemi megkülönböztetés szimbóluma, arra utal, aki az Istennel való együttműködés végleges állapotában van. 1936-ban visszatért Amerikába, élete végéig ott is maradt.

Paramahansa Yoganandáról írták


„Hálás vagyok neked, hogy bepillanthattam ebbe a lenyűgöző világba.” – Thomas Mann, Nobel-díjas író.

„Yoganandát a nyugati jóga atyjának lehet mondani. Mégpedig nem a népszerűvé vált, de pusztán fizikai jóga atyja. Ő a szellemi jóga mestere, mely az önmegvalósítás tudománya, ez a jóga igazi jelentése.” – Dr. David Frawley, az amerikai Védikus Tanulmányok Intézetének igazgatója.

Paramahansa Yogananda idézetek

Minél inkább megvalósítja valaki Istennel és az Ő örök törvényeivel való egységét, annál kevésbé uralkodhat rajta az anyag. 

Az elme és a test egészségének titka nem az, hogy gyászoljuk a múltat, aggódjunk a jövő miatt, vagy előre lássuk a bajokat, hanem a jelen pillanatban bölcsen és komolyan élni.

Mivel egyedül te vagy felelős a gondolataidért, csak te tudod megváltoztatni őket.

guru hírességek kutatás vallás

Ha sok pénzünk van, miközben nincs belső békénk, olyan, mint a szomjúság, amikor az óceánban fürdünk.

Aki igazán bízik Istenben, annak nincs joga, hogy bármiért is aggódjon.

Az embernek nem kell küzdenie azért, hogy elérje Istent, csak azért, hogy elszakítsa az önmaga által teremtett fátylat, mely elrejti Őt.

Paramahansa Yogananda: Egy jógi önéletrajza 


Egy jógi önéletrajza már 1946-ban sikerkönyv lett, az első megjelenésekor remekműként üdvözölték. 1999-ben pedig „100 év legjobb szellemi könyvének” egyikévé vált.

Nyelvezete egyszerű, olvasmányos és néhol humoros. Mindez olyan magasztos témákkal kapcsolatban, mint: Isten, a létezés, a jóga magasabb tudatállapota vagy a napi élet spirituális kérdései.

A könyv utolsó fejezetében Paramahansa Yogananda ezt írta:
„Isten a szeretet. A teremtés terve csak a szeretetben gyökerezik. (…) Minden szent, aki behatolt a valóság magjába, kijelentette, hogy létezik egy isteni univerzális terv, mely gyönyörű és örömteli.”

Yogananda tanítása 


Paramahansza Jógánanda élethivatásának tartotta, hogy segítse az egyént az önmegvalósítás útján. Tanításának célja az volt, hogy áttörje a régi, hibás beidegződéseket és hibás megértésüket. Lelki szempontokat adott az isteni igazság felé vezető úthoz. Kelet időtlen bölcsességét hirdette. Ez egy radikális, új üzenet volt. 

Yogananda Sokat utazott, és számtalan előadást tartott. A legnagyobb előadótermek is megteltek, sokan voltak kíváncsiak az indiai tanítóra. Észak-Amerikában és Európában is sokszor felszólalt. Yogananda hangsúlyozta a világ nagy vallásainak egységét.

Tanítványainak megtanította a kriya jóga lélekébresztő technikáit. Paramahansa Yogananda értelmezésében az önmegvalósítás jelentése:

„Az Én-re ébredés révén kialakított kapcsolat Istennel, és barátság minden igazságkereső lélekkel.” 

Számos kiemelkedő személy is a tanítványává vált, mint Amelita Galli-Curci operett szoprán, George Eastman (a Kodak fényképező feltalálója) vagy Leopold Stokowski karmester. Mexikó akkori elnöke, Dr. Emilio Portes Gil is Yogananda tanításainak élethosszig tartó csodálója lett. 

Összefoglalás


Paramahansa Yogananda a kezdetektől fogva szándékosan hordott hosszú hajat. Előnyt jelentett Nyugaton az egzotikus megjelenés. Későbbi éveiben civil öltözéket is viselt, haját sokszor a gallérba tűrte. De amikor Amerikába érkezett, mindenhová szerzetesi ruhájába ment, hosszú haja lógott, és ez elképesztő, figyelemfelkeltő látvány volt. 

1920-ban Amerikában nagyon kevesen tudtak bármit is a jógáról. Beszélt hallgatóinak a vallás tudományáról, az összes vallás egységéről, Istenről, a meditációról és a kriya jógáról, a karmáról, valamint a reinkarnációról. Mindez furcsa és új volt. Tanításait ma már széles körben ismerik és gyakorolják a világ minden táján. 
 

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

nov 03

A jóga, mint a gyarmatosítás eszköze

A jóga nyugatiasodása ma már természetesnek tűnő tény. Gyorsan szögezzük le: a jóga egy hiteles, több ezer éves szellemi és lelki töltéssel rendelkező örökség, mely az egész emberiségnek adatott. A 19. sz. végén kezdődött meg a jóga „exportja” Indiából.

Van olyan publikáció is, amelynek szerzője a kortárs nyugati jógát „a Kelet-Indiai Társaság második eljövetele”-ként említi. Ez lenne a gyarmatosítás áttételesebb formája?

filozófia india kutatás jóga oktatás vallás

Történelmi szempontból érthető, miért éppen India vitte Nyugatra a jóga tudományát. Az első követek az indiai nemzeti érzelmű értelmiségiek, filozófusok, jógamesterek voltak, akik hazájuk függetlenségéért küzdöttek.

Helyesen úgy gondolták, ha Nyugaton népszerűsíteni tudnák spirituális kultúrájukat, akkor megnyerhetik a függetlenség támogatását.

A jóga, mint a függetlenség eszköze

Brit-India gyarmati ügyintézői általában az indiai vallás megvetését propagálták.

Továbbá az indiai gondolkodás és kultúra állítólagos elmaradottságát. Az indiai értelmiség tenni akart ez ellen. Sokan, akik nyugati neveltetésben is részesültek, tisztán látták, hogy nem lehet az óind filozófiát és a védikus kultúrát megértetni olyanokkal, akiknél hiányoznak az alapok.

Amikor az indiaiak látták, hogy a nyugatiak a jóga iránt érdeklődnek, elérkezettnek látták az időt a gyarmati uralom gyengítésére – kulturális eszközökkel.

Úgy gondolták, ha népszerűsíteni tudnák a jógát, mint spirituális gyakorlatot, akkor a nyugati világnak is nagyobb rálátása lenne a Védák bölcsességére. Ezért indultak el az indiai jógamesterek és tanítók – elsősorban Amerikába.

A kortárs jóga kettős arca

A modern gyarmatosítás gyakorlata az, hogy elvesz valami értékeset, felhígítja vagy lekicsinyli, és így profitál belőle.

Azok a nyugati jógatanárok, akik megszokták, hogy művészi szabadságnak hívják a spekulációt, egy olvasztótégely-kultúrában élnek, ahol a sikert nem feltétlenül az ősi tudás továbbörökítése jelenti.

A modern jóga a hagyományos jógát kimazsolázva, azokat a részeket tartja meg, melyek nem kívánnak különösebb belső változást, áldozathozatalt. Akkor lesz népszerű, ha kényelmesen beleillik a napi teendők közé, melyek célkitűzése leginkább az egészség és a fittség, valamint a társadalmi elismertség körül forog.

Az üzleti szellem terjesztői úgy gondolják, ha egyáltalán gondolkodnak rajta, hogy a jógát is „eladhatóvá” kell tenni. Látszik, hogy ez jól bevált gyakorlattá vált, hiszen megszámlálhatatlan jógastúdió működik világszerte.

Ennek eredményeképpen a hagyományos jóga háttérbe szorul.

A jóga erejének forrása

A „hagyományos” jóga a védikus tradíció bölcsességén és a jóga több ezer éves gyakorlati sikerén alapszik.

Nem hindu tulajdon. A „hindu” nem szanszkrit szó, és sehol sem található a Védákban. Perzsa közvetítéssel terjedt el, és az Indus-folyó völgyében, és azon túl élő őslakosokat jelölte. Később vál etnikai, vallási és nemzeti fogalommá.

A Védák sem a hinduizmus termékei, csupán a hinduk szent könyvei, a kortalan tudás és bölcsesség tárházai.

Ennek a hatalmas tudásbázisnak egyik része a jóga. Ezért nem mondhatjuk azt, hogy a jóga egy hindu gyakorlat, csak azt: a védikus fa egyik ága. A jóga a védikus kultúra része.

Patanjali Jóga-szútra című művének híres mantrája szerint a jóga a az anyagi tudat megfékezését szolgálja. Íme, a híres jóga idézet:

„A jóga az a folyamat, amely az anyagi tudat megfékezésére, illetve leállítására irányul.”

Folytatása pedig a spirituális tudat kialakításának módja.

Átfogó képre van szükség

Különbséget kell hát tennünk a „jógaipar” és a tradicionális, hiteles jógaiskolák működése között. Ez utóbbi képviselőinek vagy azoknak, akik jobban meg akarják érteni a jógát, magasabb szintű ismereteket kell szerezniük.

filozófia india kutatás jóga oktatás vallás

Olyan átfogó képre van szükség, melyben a jóga filozófiája és történelme központi helyen szerepel.

Az az érv, miszerint a jóga az anyagi világ terméke, éppen olyan anyagi elképzelésekben gyökerezik, mint amilyenekkel a védikus bölcsességet akarták háttérbe szorítani.

A hagyományos jóga sokkal többet kínál, mint amit a jóga világias szemüvegén keresztül lehet levezetni vagy megvalósítani. A személyes átalakulás transzcendentális tudományát kínálja és egy kulturális paradigmaváltást.

Összefoglalás 

A 19. század végén megjelent egy fiatal hindu szerzetes Chicagóban, az elsó vallásközi konferencián. Ezzel megkezdődött a jóga Indián kívüli térhódítása is.

Azonban a sikertörténetnek árnyoldalai is vannak.

Vizsgáljuk meg: mennyire tartotta meg a jóga a hitelességét, mennyire maradt meg lényegi vonása, a transzcendentális tudásban gyökerező státusza.

Ezután döntsük el, hogy milyen jógafolyamatba kezdünk. A jóga valódi tudománya olyan ajándék, amely minden komoly kereső számára hozzáférhető.

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

márc 30

  Jóga keresztény szemmel

A keresztények gyakorolhatják-e a jógát?  A jóga keresztény szemmel? Furcsa kérdések. Úgy tűnik, mintha napjainkban az intézményes vallás csökkenne, ugyanakkor teret nyer az „alternatív lelkiség”, vagyis az egyéni útkeresés.  Akik valóban ismerik a jóga filozófiáját, tudják, hogy a jóga is lehet eszköz az ember és Isten közötti összeköttetésben.  Ez nem függ egyetlen vallástól sem, de bárki gyakorolhat jógát hite szerint is. A jógának ezt a tulajdonságát Nyugaton kevesen keresik, a többség leginkább az egészségmegőrzésre koncentrál. Mégis időről-időre felvetődik az a bizonyos kérdés.

filozófia kutatás pozitív gondolkodás vallás
Nem létezik jóga kersztény vagy hindu formában, hiszen a jóga nem vallás. Hát akkor mi? Életmód, önmegvalósítás. És természetesen spiritualitás, ami pedig nem vallás. A vallás csupán egy esztöz a spiritualitás gyakorlására. Akárcsak a jóga.

A keresztények gyakorolhatják-e a jógát? Ilyen kérdést csak az tesz fel, aki nagyon keveset tud a jógáról, és azt is hozzá hasonló embertől hallotta. Vagy olyan személy, aki ráadásul még bizonytalan is a hitében, s fél, nehogy elveszítse azt. Sőt találkozhatunk olyan – szerencsére nagyon ritka – együgyű megjegyzéssel is, hogy a jóga sátáni dolog. Ez utóbbira még csak felelni sem érdemes, de maga a kezdő kérdés mégis válaszra vár. 

Létezik-e keresztény jóga? 


A jóga több szinten is művelhető. Van, aki csupán az alapokkal akar megismerkedni, mert vigyáz az egészségére. Joga van hozzá, ez is nagyon helyeselhető cselekedet.


Ugyanakkor a jóga ősi, indiai hagyományai nem csupán testmozgásról beszélnek. Az ászanáknak komoly hatásuk van a belső szervekre, sőt az elme koncentrációjára is. Ezután még tovább lehet lépni. Attól függően, hogy a gyakorló mennyire komolyan akar elmerülni a jóga spirituális lényegében.

filozófia kutatás pozitív gondolkodás vallás

Egyértelmű, hogy a jógának különféle szintjei léteznek, de a legkezdőbb minőség is sokszoros egészségügyi előnnyel jár. A meditatív és spirituális mag csupán azok számára tárul fel, akik ezt tűzik ki célként. A többi jógázó megmarad a „csak” testi egészség alapvető eredményénél.

A nemzetközi jóganap olyan világraszóló esemény volt, amely összefogta az embereket. Örömteli esemény, ami ráadásul az egészségmegőrzés szempontjából is csak elismerést érdemel. Mégis voltak olyan elvakult, szűklátókörű emberek, akik hitelvi alapon kritizálták.


Sajnos mindig voltak fanatikus prédikátorok, akik feljogosítva érezték magukat, hogy hitük védelmében akár el is pusztítsák a más lelki utat kereső embert. Gondoljunk csak az inkvizícióra vagy a vallásháborúkra – de szerencsére mindez már csak történelem. 

Ma már számtalan orvos ajánlja betegének a jógát. Mert mi volna a baj azzal, ha valaki:

  • önkontrollt gyakorol,
  • ha fókuszál a feladatára,
  • ha egészsége érdekében a több ezer éves múltra visszatekintő, garantáltan hatásos mozgást tanulja, gyakorolja,
  • ha jógaórára megy, nem pedig bulizni,
  • ha megérti, hogy a test csak eszköz, de van magasabb rendű cél is,
  • ha toleranciát gyakorol, más kultúrák tiszteletét megtanulja.
  • Mi volna a baj mindezzel?

  
Jóga keresztény szemmel


A fő probléma az, hogy sokan nem ismerik, mit jelent a keleti lelkiség, hiszen rengeteg ága van. Megtalálható a legtisztább istenszeretettől az anyagi javakért való imádkozáson át a mágiáig minden. No, de a kereszténység, mint gyűjtőfogalom is magába foglalja mindezt.

A tiszta istenszeretet jézusi tanítását, vagy az anyagi javakért, házért, jó házasságért, a gyermekem sikeres vizsgájáért stb. való könyörgéseket, melyeket Istennek és különféle szentjeinek címeznek. Sőt pénzadományt is felajánlanak, hogy mindez teljesüljön. Bizony nyugaton is vannak szellemekkel, démonokkal foglalkozó papok, akik erről könyvet írnak, erről tanítanak.

A különbség az, hogy a jógát gyakorló vagy a keleti filozófiát ismerő ember nem háborodik fel ilyesmin. Még csak nem is mosolyog lekicsinylően, mert tiszteli a másik ember hitbéli meggyőződését. Tavaly hetekig azon kuncogott a média, hogy egy spanyol főiskolán 196 tanuló számára kötelezővé tették az ördögűzés tanfolyamán való részvételt. Egy pap vezette, aki szakértője az ördögűzésnek, már kézikönyvet is írt e témában.


Nos, egy toleráns ember megvonja a vállát, és végül úgy dönt: a média kenyere a szenzációhajhászás, ez érdekes lehet az igénytelen tömegeknek, de ő nem áll be a fujjogók csapatába. Van ennél jobb dolga is. Például testi-lelki felüdülésre vágyva elmegy jógázni. 

Foglalkozhat-e keresztény a meditáció gyakorlásával?

Az emberek kíváncsiak ilyesmire, érdemes beszélgetni ezekről a dolgokról. Nyugaton nemcsak az átlagember és a sportolók között népszerű a jóga, a művészvilág több képviselője jógázik. Számos területen, hatalmas cégeknél, reptereken, iskolákban van jelen a jóga.

Ugyanakkor előfordulhat az is, hogy egy szülő hitbéli meggyőződésére hivatkozva tiltakozik az iskolában, nem engedi a gyerekét jógázni, és így az egész osztályt megakadályozza ebben. Kaliforniában is rendszeresen felmerül az a kérdés: kellene-e tanítani jógát az állami iskolákban?

Az ellenzők csak arra hivatkoznak, hogy az „egy másik hit gyakorlata”. Nekik még nem tűnt fel, hogy az UNESCO felvette a jógát az emberi kulturális örökség listájára.

A nyugati jógaoktatásban járványszerűen terjed az olyan képzés, mely csupán tornagyakorlattá, sportfoglalkozássá vagy fitnesz eseménnyé szűkíti a jógát. Tehát nem kell emellett még lekicsinyelni a jóga mélyebb tanítását. Ugyanis mindenki a számára megfelelő tanfolyamra iratkozhat be.

Ha egy keresztény csak azt a számtalan egészségügyi előnyt akarja elérni, amit a jóga által kaphat, akkor megteheti anélkül, hogy „sötét” dolgokkal vádolná magát a tanítást. Egy becsületes ember nem harap bele a segítő kézbe. Arról nem is beszélve, hogy pl. egy meditációs légzőgyakorlaton teljes szívvel gondolhat Jézusra, fohászkodhat hozzá, senki sem fogja ebben megzavarni.

Összegzés


Érdemes elolvasni a 2014-ben szentté avatott II. János Pál pápa nyilatkozatát. Különösen ajánlott mindazoknak, akik bármilyen módon más népek kultúráját, hitét, vallásának hiteles könyveit kritizálják, vagy elítélő megjegyzésekkel illetik.

A pápa 2000-ben, a nagyböjt első vasárnapján elnézést kért Istentől és az emberektől a katolikusok múltban elkövetett vétkeiért. Az egyház nevében kért bocsánatot, többek között az evangelizáció nevében végzett erőszakos térítésekért, mert semmibe vették és lenézték más népek jogait, kultúrájukat és vallásukat, mert sértették más fajok és népcsoportok jogait. 

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

jan 16

Őrizetbe vettek egy jógaoktatót posztszovjet hangulatban

Néhány éve örülhettünk, hogy az UNESCO világörökség bizottsága kihangsúlyozta a jóga kedvező hatását, és felvette a szellemi világörökség reprezentatív listájára. Pár hónappal később meg azt olvashattuk, hogy Oroszországban perbe fogtak egy jógaoktatót, mivel korábbi előadásán, egy fesztiválon a jóga előnyeiről is beszélt. Egyik oldalon a jogtalan eljárás, a másikon a tény, hogy a jógát Oroszországban hivatalosan sportként is elismerték. 

erőszakmentesség hírek jóga oktatás vallás
Mi történhet még? Jógáztak a Vörös téren, őrizetben vettek egy jógaoktatót. Körülbelül kultúridegenségért és államellenességért.  Mindez nem 60 évvel ezelőtt, hanem 2017-ben történik. 

Dmitrij Ugaj (Dmitry Ugay) számítógép programozót a szentpétervári rendőrség tavaly, október 22-én vette őrizetbe, miközben arról beszélt, hogy a jóga segíti a testi-lelki jólét elérését. Anélkül vitték be a rendőrségre, hogy tájékoztatták volna a látszólagos bűncselekményről. Majd az új Jarovaja-törvény alapján illegális missziós tevékenységgel vádolták meg. Órákig fogva tartották, nem bántak vele udvariasan. Egyik rendőr felszólította, hogy írjon alá egy üres papírlapot, amit visszautasított. Végül ügyvéd barátjának sikerült kihoznia, és másodszori kérésre az útlevelét is visszakapta.

A jogalkotó Irina Jarovaja törvénytervezetét már Putyin is aláírta. Ez az új törvény csak azt támogatja, amit a kormány „hagyományos” vallásként ítél meg. Ezzel szemben már hivatalos oldalról is elhangzott, hogy Dmitrij esetében az egész csak egy rosszul megfogalmazott törvény helytelen alkalmazása:

„A jóga semmiképpen sem egy vallási csoport.”

A múlt hónapban a Vlagyivosztokban történtek is közfelháborodást okoztak. Kiderült, hogy az új jogszabályi rendelkezések értelmében, missziós tevékenységre hivatkozva a bíróság engedélyezte a Biblia 36 példányának bezúzását, miután elkobozták az Üdvhadseregtől. A Jarovaja-törvény szerint nem helyesen tüntették fel vallásos irodalomként, nem volt összhangban a törvény módosításaival. Később belátták, hogy a megsemmisítés túl kemény döntés, de az elkobzás érvényben maradt, az Üdvhadsereget pedig megbírságolták. 

A Jarovaja-törvény elrendeli, hogy a biztonsági szolgálatnak az országon belüli kommunikációs szolgáltatáshoz, az azokon folyó tartalomközléshez hozzáférést kell kapnia. A hetek.hu szerint:

„Valószínűleg a Szovjetunió szétesése utáni korszak legkártékonyabb törvényét fogadta el az orosz törvényhozás a közelmúltban, és az egyébként több ponton alkotmányba ütköző csomagot az elnök a múlt héten alá is írta. A „terrorellenes” intézkedések lényege a totális megfigyelés és a polgári szabadságjogok teljes leépítése, többek között a vallásszabadság egyik fontos eleme, a missziós tevékenység betiltásával.”

 
erőszakmentesség hírek jóga oktatás vallásA 44 éves Dmitrij Ugaj elképedve hangsúlyozta: az emberek üldözik a jógakultúrát, amelynek több ezer éves hagyománya van, és aminek jótékony egészségügyi hatásait számtalan modern orvosi vizsgálat is megerősítette.

„Olyan speciális kiadványokra hivatkoztam, melyeket az összes egyetem használja, ahol indiai filozófiát tanulnak. Nem neveztem meg egyetlen vallási szervezetet sem a beszédemben”

– mondta a Szabadság Rádiónak tett interjúban.
Ugaj pere január 9-én kezdődött, de néhány óra elteltével elhalasztották a vizsgálatot. Kiderült, hogy a rendőrtiszt, aki állítólag a bíróságnak a jelentést készítette, nem ismerte fel a saját aláírását a dokumentumon… Az eljárás január 18-án folytatódik.

Emlékeztetőül érdemes kicsit visszatekinteni a korábbi évekre. 2009-ben, a Yoga Journal orosz kiadója meghívta a világhírű jógamestert, BKS Iyengart, az Iyengar iskola alapítóját egy moszkvai konferencia vezetésére. Ő akkor már túljutott a 90. évén, ez volt az utolsó nyugati útja, ha úgy tekintjük, hogy Indiából Moszkva nyugati iránynak számít. A hatalmas eseményre Európából is özönlöttek a vendégek. 


Az orosz Yoga Journal 2015 tavaszán ünnepelte 10. évfordulóját. The Moscow Times közölte azt a cikket, melyben a magazin szerkesztője, Ellen Verbeek beszélt arról a jóga-maratonról, melynek a lap volt a házigazdája.

„Ez volt az álmom, jógázni a Vörös téren – emlékezett vissza. Rendkívül örült, amikor megkapták az engedélyt. – Igyekszünk jóga-maratont rendezni minden év június 21-ére, ez a Nemzetközi Jóga Nap. Most egy másik helyre szervezzük, de már kétszer a Vörös téren jógázhattak az érdeklődők.” 

Az emberek viccelődtek, amikor a nyugat-szibériai városban 2015 júliusában a vezetőség be akarta tiltani a jógát. Ebben a hónapban találkozott Vlagyimir Putyin orosz elnök az indiai miniszterelnökkel, Narendra Modival, sőt ígéretet is tett:

„Egy dolog, amit soha nem csináltam, a jóga. De mindenképpen csábító. Megpróbálok minden tőlem telhetőt… – mondta Putyin. – Amikor látod az igazi jógikat, úgy tűnik, lehetetlen elérni azt a tökéletességet."


erőszakmentesség hírek jóga oktatás vallásA jóga tilos volt a szovjet korszak alatt. Ma már több mint 1,3 millió orosz jógázik. Háromnegyed részük középső vagy felső osztályhoz tartozik, 64 százaléka rendelkezik felsőfokú diplomával.

Dmitrij Medvegyev miniszterelnök is nagy jóga-rajongóként ismert. A jóga hívei országszerte azonnal reagáltak, és riasztónak tartják a helyzetet. Instagram üzenetében a vegetáriánus Sati Kazanova, a híres orosz énekesnő, színésznő és televíziós személyiség ezt írta:

„Tehát eljöhetnek mindannyiunkért, akik  jógázunk vagy tanítjuk a jógát (tavaly óta én jógaoktató is vagyok), és letartóztathatnak bennünket? Már keresztülmentünk a sztálinizmus korszakán, egy olyan országban élünk, amely lehetővé teszi a polgárok szabad gondolkodását, a szólásszabadságot és a legfontosabbat, a hitet!”

A Snob.Ru közösségi média a cigarettán feltüntetett egészségügyi figyelmeztetések alapján parodizálni kezdte a történteket a következő üzenettel:

„A jóga is okozhat függőséget, a jó hangulatot.” „A jóga hosszú és egészséges életet okozhat.”

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

dec 20

Mudra és gyógyító kéztartások a keresztény ikonográfiában

Delhiben, az Indira Gandhi nemzetközi repülőtér 3-as termináljára érkező utas falra függesztett kisplasztikákat, jóga-mudra műalkotásokat nézegethet. A figyelmes szemlélő meglepve tapsztalja, hogy ezeket a mozdulatokat már látta valahol – mégpedig keresztény szentképeken vagy ikonokon. Ezek a mudrák a gyógyító kéztartások a keresztény ikonográfiában.

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallás

Nem tévedés, a mudrák évezredek bölcsességét jelenítik meg, és nem csupán gyógyító hatásuk, de filozófiai mondanivalójuk is van. A vallásközi dialógus jó alkalom az emberiség közös eszményeinek erősítésére, és ennek egy különleges formája lehet a mudrák tanulmányozása is.


Tipp: Jógaképzések

  • Talund meg és alkalmazd: autentikus jóga tanfolyam Budapesten – a tradicionális jóga hatékony elsajátítása
  • Jóga otthon tudásanyag e-mailben – díjmnetesen és azonnal.

Ezek a képzéseink is érdekelhetnek


A mudra jelentése


Mudra egy szanszkrit szó, tőbb jelentése van: pecsét, mint a hitelesség őrzője, és a végzői számára az öröm forrása is. Segíti a relaxációt és a mély meditációt. A mudrák szent, titokzatos világa a jógához és a táncművészethez is kapcsolódik. Az egyes mudrák bizonyos hatáskörökre terjednek ki. A tánc mudrái eltérnek a jóga-mudráktól, az előbbiek olyan jelképek, melyek főleg érzéseket, tőrténetek egyes részeit fejezik ki. 


A mudák egyben jelképek, a hindu és buddhista művészet istenábrázolásában eléggé általánosak, a kézmozdulatok üzenetet közvetítenek. Ugyanakkor sok keresztény alkotáson is felfedezzük. Nem valószínű, hogy ez véletlen egybeesés. Lehet, hogy az ősi tudás generációról generációra fokozatosan átöröklődött a keresztény hagyományokban is, a gesztusok pontos ismerete és jelentősége nélkül. 


Annál is inkább, mert ez a tudás nem korlátozódott Indiára. Az ősi sumér és egyiptomi képeken, szobrokon is megtalálhatóak. Olyan általános érvényűek lehettek, mint a mai napig használt áldást, imát vagy figyelmeztetést jelentő kéztartások.


A mudrák, a jógához hasonlóan égi és földi üzenettel rendelkeznek. A jóga egyrészt az egészségmegőrzés elősegítője, másrészt egy magasabb tudatszintre emel. Hasonlóan: a betegségek gyógyításában a mudráknak is van szerepük, ugyanakkor a kéztartások gyógyító hatásán kívül fontos tulajdonságuk, hogy a lelki célokra is felhívják a figyelmet, illetve erősítik azt. Ehhez a megfelelő alap a helyes életmód, vagyis a negatív tettek és gondolatok mellőzése. Lássuk be: gyógyító kézmozdulatra minden embernek szüksége van – úgy is, hogy ő mozdul mások irányába, és úgy is, ha felé fordul valaki.

Nem-verbális kommunikáció


A gondolatainkat és az érzelmeinket tükrözi kezünk mozgása, rendes körülmények között láthatók a gesztusok, de időnként észrevétlenek maradnak. Nem vagyunk róla tudatosak, de rendszeresen használunk néhány mudrát. Például ha nagyon izgulunk vagy drukkolunk valamiért, ökölbe szorítjuk kezünket. Ez pedig a Mushti mudra mozdulata, a hatása pedig az, hogy segít megszabadulni a felgyülemlett érzelmektől.

Az áldásosztás, az imát kifejező kéztartás, vagy amikor mind a két kar az ég felé emelkedik, a hála, a könyörgés vagy a dicsőítés kifejezésére – ezek mind gyógyító kéztartások is egyben.


A szóbeli közlés viszonylagos pontosságot, ezek a mozdulatok pedig egy finomabb megértést eredményeznek. Komoly tudást és információt őriznek. Éppen ezért azoknak, akik mindennapjaikban szeretnék használni a mudrákat, azoktól kell tanulniuk, akik azt gyakorolják, nem weboldalakról és könyvekből, mert azok csak útmutatók.

A kéz, vagyis az ujjak, a körmök és a tenyér tulajdonságait sokféleképpen vizsgálják, külön tanulmányt érdemelne ennek megfejtése. Ezen belül a kéztartások jónéhány ősi leírása és ábrázolása szerepel, melyek egy részét újra felfedezhetjük a keresztény ikonográfia alkotásaiban is. 

Az egészség az Ön kezében van!


A test különféle szintjein, különböző irányokban, ülő vagy álló helyzetben is használják, van egy és két kezes mudra, és minden egyes konfiguráció más-más jelentést hordoz.


Az 5 ujj képviseli az öt fő építőelemet (föld, víz, tűz, levegő és éter). Bizonyos nézőpontból a betegség nem más, mint a test finom csatornáinak elzáródása, működésének korlátozása, a folytonosság megszakadása, és az öt elem egyensúlyának felbomlása.


Az ujjhegyek több millió idegsejtje tapintás révén számtalan (nemcsak anyagi) információt gyűjt őssze, és továbbít az agyba. Ma már tudjuk, hogy a kéz reflexzónái kapcsolódnak az agy bizonyos területéhez. A neurológia képalkotó kísérletei bebizonyították, hogy a mudrák nemcsak aktiválni képesek ezt, hanem  megváltoztatják az agyhullámokat, ezzel speciális élettani állapotot idéznek elő.


Az imára kulcsolt kéz egyben egy jóga-mudra, mely „zártláncú áramkört” alkot a test energia áramlásában. A bio-képalkotó vizsgálatok azt mutatják, hogy a kéz, a tenyér és az ujjak bio-mágneses energiája mérhető hatással van a fizikai világban. Japán tudósok azt is bebizonyították, hogy a gyógyító és harcművészeti technikák (csikung, jóga, meditáció stb.) a kéz segítségével rendkívül erős pulzáló mágneses mezőt hoznak létre.

Mudrák a keresztény ikonográfiában


A hinduizmusban valamint a buddhizmusban, különféle célokra alakultak ki a mudrák. Használják a jógában, meditációkor, a dráma és a tánc előadásban, valamint a szertartások alkalmával. A teljesség igénye nélkül párat bemutatunk azok közül, melyeket megtalálunk a keteszény képzőművészetben is.

Atmanjali vagy Pranam mudra

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallásKeleten és nyugaton egyaránt az imádkozás jelképe, de Indiában használják üdvözlésre és tiszteletadásra is. A fej fölé emelt két kéz pedig kérést fejez ki. A két összetett tenyér a szívcsakra magasságában mélyebb jelentőségű, mint egy egyszerű „hello” vagy „viszlát”.

Az összefordított tenyerek egyben a jobb és a bal agyfélteke közti kapcsolatot is képviselik. Az Atmanjali mudra egy tiszteletadás a tanár előtt, a jógafoglalkozások vagy a klasszikus indiai táncpróbák is így kezdődnek. A Padmászana, a lótusz póz kiegészítése lehet, miként a gjána mudra, a tudás befogadására való koncentrálás kéztartása is. 

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallás

 
Kapota Hasta

Az Anjali mudra kissé domború változata. A tiszteletteljes üdvözlés, az elfogadás és engedelmesség jele. Krishnamacharya, a neves jógamester gyönyörűen fogalmazza meg a szív fölött összetett kéz lényegét:

„Ez a gesztus jelzi a lehetőséget, a haladás szándékát – a legnagyszerűbb lelki ébredés felé. Ha megfelelően simul össze a tenyér, egymással szemben nem lapos, az ujjpercek tövénél az ujjak kissé hajlítottak, egy kis teret képezve a tenyér és az ujjak között – akkor a két kéz egy nyíló virágra emlékeztet, szimbolizálva szívünk kitárását.”

 
Abhaya Mudra 

Elsősorban védelmet jelent. Áldást ígér, és eloszlatja a félelmet, segít elérni a belső egyensúlyt és a békét. Ez az egyik legkorábbi mudra, ami számos hindu, buddhista és dzsaina képen megtalálható, de a keresztény ikonográfia sokszor Krisztust vagy a szenteket is így ábrázolta.

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallás

Ez a mudra általában egy lelkileg erős személyre (mint az istenség, mester vagy guru) vonatkozik, hiszen ő oszlatja el tanítványai félelmét. 

    
Varada mudra

Ez a gesztus a kegyelem és az adakozás jelképe. Szintén istenség, mester vagy guru kapcsán használják leginkább. Ezt mudrát is széles körben láthatjuk a keresztény ábrázolásokban, Krisztus megbocsátó szeretetét vagy a Madonna kegyelmét hangsúlyozva.

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallás

A Varada mudra képviseli a könyörületet, irgalmat és kegyosztást, nagylelkűséget és részvétet. Természetesen bárki gyakorolhatja meditácója során. A megbocsátó nyitott kéz elenged minden sérelmet, képes megbocsátani magának és másoknak is. A keleti ábrázolásban általában a jobb kéz az Abhaya mudra (Ne félj!), a másik a Varada mudra (kegyelem) jelét mutatja. 

  
Apana mudra 

Ez a mudra támogatja a méreganyagok eltávolítását, valamint az epehólyag és a máj működését. Segíti az emésztést, a húgyúti fertőzések leküzdését.

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallás

Lelki szinten a harmónia, a belső egyensúly, a bizalom kialakulását. A türelem, a nyugalom elérésének is eszköze.

 
Szurja mudra 

Szanszkritul a Nap neve Szurja, amely tüzes energiát jelent. Ez a mudra csökkenti a koleszterinszintet, segíti az emésztést.

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallás

A Szurja mudra növeli a tűzelemet a szervezetben, lelkileg ez a hit erejének növekedését jelenti. Csökkenti a szorongást, a bizonytalanságot, fokozza az éberséget és a mobilitást, így pozitív változásokra ösztönöz. Légzőgyakorlat közben ez a mudra energetizálja az egész testet.

   
Prána mudra 

A prána az életerő energiáját jelenti. Biztosítanunk kell szervezetünkben a prána, az életlevegő megfelelő áramlását. Ez a mudra többek között ebben segít. A jóga légzőgyakorlatai során is feloldhatjukjuk ezeket a blokádokat.

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallás

A Prána mudra növeli a vitalitást, csökkenti a fáradtságot és idegességet, és javítja a látást. Használják szembetegségek ellen is, mert szemünk a számítógép és a tv képernyő több órás figyelése után nagyon elfárad. A modern életvitel, a rendszertelen és egészségtelen étkezés, a kevés mozgás, kialvatlanság stb. kimeríti szervezetünket.

A Prána mudra megpróbálja helyreállítani az energiatartalékokat. A jógával karöltve az életerő irányítására, fokozására, a lelki-szellemi stabilitás megőrzésére szolgál. A Prána mudra spirituális szinten segít fenntartani a meditáció alatti figyelmet, és erősíti a meditatív elhatározást.

 
Prithvi mudra 

Testünk fő összetevői a föld elemhez kapcsolódnak, így a Prithivi mudra az egyik legfontosabb a mudrák közül. Jótékony hatása több helyen is érvényesül: növeli a vitalitást, az erőt és a kitartást, segít kiküszöbölni a krónikus fáradtságot, az általános gyengeséget. Csökkenti a lázat a gyulladást, bizonyos bőrbetegséget.

egészség india jóga gyakorlatok kutatás meditáció vallás

A prithvi mudra spirituális hatása ennek megfelelően a kitartásra ösztönöz, a belső gyengeség ellen a lelkierőt növeli. Talán ez az a kéztartás, mely a legtöbb helyen szerepel a keresztény ikonográfiában. Még ma is használják áldásadásra (bendiction) a görög ortodox papok. Jobb kezük ujjai Jézus nevének görög kezdőbetűit (IC XC), egyben a Prithvi mudrát formázzák. Mindkét értelmezése a test és a lélek gyógyulását segíti.

Keresztény mudrák összefoglalása


Kant szerint „a kéz az agy látható része”. Egy tudományos folyóiratban, 2009 novemberében megjelent cikk szerint a kézmozdulatok ugyanazon agyi régiókat serkentik, mint a beszéd. Csak a nagy jógik ismerték a mudrák teljes tudományát, mely nemcsak javítja az egészséget, de új, pozitív energiákat is generál. Tudták, hogy mágikus védelmet adnak a negatív támadások ellen, és alkalmasak a jószerencse meginvitálására is. Minden élőlény e két dologra törekszik, nem igaz?


Nem célunk összemosni a buddhista, a hindu vagy a keresztény hit tanítását, néhány festmény alapján. Csupán bemutattuk a hasonlóságokat, melyek évszázadok óta öröklődnek a művészetben, mert ez a tradíció az ember felemelkedését szolgálja. Nem az a kérdés, hogyan akarta Buddha vagy Jézus megváltani a világot, számunkra jelen esetben az a fontos, hogy a megváltás létezik, az isteni segítség létezik, a félelemnélküliség, az erőszakmentesség létezik, és minden más örökérvényű kinyilatkoztatás, mely nem mond ellent az egyetemes szeretet törvényének. Ezt egyaránt szolgálhatják a keresztény ikonográfia csodálatos alkotásai és a több ezer éves jóga-mudrák is.  

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom

ápr 26

Így jógáztak az iszlám uralkodók

Az ókori és középkori Indiában több ábrázolás is készült a jógáról és a jógik életéről - ráadásul nemcsak hindu és buddhista szövegekben, hanem az iszlám uralom idején készült mogul és szufi albumokban is találkozhatunk velük. A jóga bemutatását, illetve az ászanákat ábrázoló miniatúrák készítését illetően különösen termékeny időszak volt a muzulmán fejedelem, Akbar császár és fia, Szálim uralkodása alatt. A legkorábbi fennmaradt illusztrált kézirat, a Bahr al-Hayat (Az élet óceánja) a tizenhetedik század legelejére nyúlik vissza.

erőszakmentesség india pozitív gondolkodás vallás
Hindu jóga guru együtt jógázik muzulmán vezetővel. Indiában nem ez az első találkozás az iszlám és a jóga között. Több muzulmán uralkodó is nagy jóga rajongó volt.

Márciusban rendezték az idei Szúfi Világfórumot. A szúfizmus valamiképpen rokonságban állt a hindu misztikával. Már a a tizenkettedik századi első muszlim hódítások előtt volt kapcsolat. A közép-ázsiai muszlim tudós, Alberuni (1048-ban hunyt el) volt az úttörője a hindu-muzulmán kulturális együttműködésnek. Lefordította perzsára az i.e. 4. században élt indiai bölcs, Patandzsáli Jóga szútráit, melyet gyakran tekintenek a jóga alapjának. Kétszáz évvel később, az egyik legkiemelkedőbb indiai szúfi, Mu'in al-Din Chisti (1236-ban halt meg), írt egy enciklopédikus munkát Értekezés a jóga természetéről címmel.

erőszakmentesség india pozitív gondolkodás vallás
A lelki élet és bölcsesség egyetemes
emberi érték. Származásától és lakhe-
lyétől függetlenül az egész világnak joga
van hozzá, legyen szó akár keresztény, 
muszlim, ógörög vagy hindu értékekről.

Az univerzális értékek nem állíthatók 
meg országhatároknál.

Indiában a guruk hagyományosan közvetlenül, szóban tanították tanítványaikat, ezért a hindu értekezések csak röviden írják le a jóga ászanákat. Ezért a fennmaradt kéziratok egy része csak forrásaiban hindu eredetű. A tizenhatodik században, a jóga és a titkos tudás az indiai-iszlám tudomány részévé vált. Több szultán és sah meg volt győződve arról, hogy rendkívüli hatást lehetne elérni jógagyakorlaton keresztül. Ez volt a helyzet Nagy Akbar és fia, Szálim herceg, a későbbi Dzsahángír császár uralkodása alatt.

Akbarnak a Jóga szútrák mellett számos más ősi hindu szöveg fordítása vagy kivonata a birtokában volt. Életrajzírója, Abul Fazl bámulattal írt a jóga ászanákról, megjegyezve, hogy „ezen oldalak írója, aki szemtanúja volt sok ilyen testtartásnak, meglepődve meresztette a szemét, csodálkozva, vajon hogyan tudja bármely emberi lény így alárendelni az akaratának az izmait, inait és csontjait.”

1602-ben Szálim herceg megbízásából elkészült a Bahr al-Hayat (Az élet óceánja), a legkorábbi ismert szúfi értekezés, a jóga testhelyzetek szisztematikus képsorozatával. A perzsa szöveg Gudzsarátban készült 1550 körül Muhammad Ghwath Gwaliori, a kiemelkedő szúfi lelki tanítómester munkája. Ghwath célja az volt, hogy a hatha jóga gyakorlatokon keresztül tanítsa a tanítványait a lelki átalakulásra. A mű szanszkrit értekezéseken és élő jógikkal való beszélgetéseken alapszik.

A híres szúfi szerző közel állt Akbar udvarához. A hindu gyökerekkel is rendelkező jógi nem csupán jógagyakorlatokat tanított, bölcsességre is oktatta tanítványait. A különböző ászanák mellett megtalálható benne egy arab jóga könyv kibővített fordítása, a Hawd Ma 'Al-Hayat (Az élet vizének tava), amely az Amritakunda című ősi szanszkrit szövegen alapul.

erőszakmentesség india pozitív gondolkodás vallás
A 16. században a mogul fejedelmek udvarában a művészek kezdték lejegyezni a jóga bölcsességét és gyakorlatát, ilyen az 1650 körül készült „Mahendranáth” is. Szépségét és alaposságát tekintve „Az élet óceánja” felülmúlja az addig megjelent munkákat. A test egy országhoz hasonlít, a a lélek a benne lakó király. Amikor az ország tönkremegy, a király eltávozik – olvashatjuk e remekműben.

Az élet óceánjá-ban bemutatott ászanáknak, a huszonkét különböző ülő testtartásnak a célja, hogy segítse a meditációt. Feltűnő a képek szépsége. Enyhén színezettek, minden részletében bemutatják a jógik mindennapi életét. A testtartást, a töprengő arckifejezést, a kunyhót és a kedvtelésből tartott kutyát. Mint egy pontos fotó, látható a síp, a botok, tökfélék, a füles vizeskancsó, még az általuk használt jógaszőnyeg, az antilop bőr is.

Ez egyike a három jógával kapcsolatos munkának, melyeket Szálim herceg megbízásából, Alláhábádban készítettek 1600 és 1604 között. Korábbi szanszkrit szövegekben ezek a leírások nem találhatók meg, és részletesebbek, mint a következő évszázadban írt többi szanszkrit értekezés. Nem volt semmi új Szálim herceg érdeklődésében, hiszen ekkori székhelye Alláhábád, korábbi nevén Prajág volt. Az a város, melynek mellékneve „Tírtharádzsa”, a szent helyek királya. Szálim láthatta, hogy zarándokok, jógik, meditáló bölcsek százezrei keresték fel minden évben. Az idelátogatók a tisztulás reményében fürdőt vettek a szent folyók, a Gangesz és a Jamuná találkozásánál.

Kapcsolódó cikkek

Tovább olvasom


Jóga Webshop

Jóga otthon tudásanyag

Jógás film Indiában

Jóga tippek

blogavatar

A jóga ősi tudományának hozzád szóló életvezetési tanácsai. Jóga kezdőknek és gyakorlóknak, jóga gyakorlatok, tanulságos történetek. Az inbound jógatradíció a jóga sok évezredes tudományát hivatott továbbörökíteni. Nemzetközi háttérrel rendelkező jógaiskolánk megtalálható a világ számos országában. Inbound Jóga Budapest VII. Tivadar utca 3. - Budafok XXII. Szebeni u. 6. Szja felajánlásával segítheti alapítványi tevékenységeinket. Adó 1% India Klub Alapítvány – Adószám: 19561383-2-43

Kövess minket!