A gazdag spirituális hagyománnyal rendelkező védikus kor Indiáját még az érintetlen családi élet, az erkölcsi törvények betartása jellemezte. A komoly spirituális gyakorlatok, melyek korosztályok és társadalmi rétegek számára is pontos útmutatót adtak, nem tette szükségessé a pszichét nyugtató, korrigáló terápiákat. A szociális diszfunkció ismeretlen fogalom volt. Az embereknek nem kellett mentális sérülésekkel pszichiáterhez járniuk. A klasszikus indiai filozófia, különösen a jóga hagyománya mégis részletes információkkal szolgál az elme természetéről és szabályozásáról.
Dr. Allan Ajaya a nyugati pszichológia keleti szellemi gyakorlatának képviselőjeként dolgozik. Indiában tanult és tanított jógát és meditációt, doktori fokozatot szerzett, majd a Wisconsin Egyetem Pszichiátriai Tanszékének posztdoktori munkatársa lett. Számos könyvet írt és szerkesztett, mint pl. Jóga és pszichoterápia: a tudatosság fejlődése; Jóga pszichológia: gyakorlati útmutató a meditációhoz. A jógapszichológia legfontosabb vonását az együttérzés köré összpontosítja.
Arra a kérdésre, hogy mi a jóga pszichológia, a következő választ adta: A jóga pszichológia meglehetősen bonyolult, mert az Indiából származó szent tanítások több csoportjából származik, beleértve az Upanisadokat vagy Patanjali Jóga-szútráit is. A hagyományok nagy részében, ellentétben a legtöbb nyugati pszichológiával, az a megértés a fontos, hogy a lelki tények (Isten, a lelki tudatosság) megnyilvánulhat nekünk is. Minden harcunk, a félelmeink, a védekezésünk, a depressziónk, a szorongások és így tovább, abból származnak, hogy pillanatnyi tudatállapotunk szerint ezt nem ismerjük fel. A jóga pszichológiája ebben segít.
A jógapszichológia története
A gjána jóga rendszere dolgozta ki legjobban a jógapszichológia elméletét. A messzi múltba nyúlik vissza. A Chandogya Upanisad azt kérdezi:
„Van valami magasabb a gondolatnál? Igen, a meditáció emelkedettebb, mint a gondolkodás.”
Patanjali Jóga-szútrája is alapvető kézikönyv. A legegyszerűbb, de legszükségszerűbb lépésekhez ad útmutatást. A mentális fegyelemtől indul, hogy elérje a samadhi magasságát.
A samadhi szó jelentése „szilárd elme”, egyfajta transz állapot. A védikus értelmező szótárban, a Niruktiban olvashatjuk: „Amikor az elme szilárd az önvaló megértésében, azt mondják róla, samadhiban van.” Ez másképp kifejezve: a Legfelsőbbel való teljes összhangban él.
A jógapszichológia osztályozta az elme (manas) az intelligencia (buddhi) és a hamis önazonosság (ahankar) tevékenységét. Ez utóbbi kerül leginkább a jógapszichológia nagyítója alá. Mindezt felismerve a gyakorló eldöntheti, hogyan kívánja élni életét, lehetősége nyílik arra is, hogy valódi tudatossághoz jusson.
Jóga és pszichoterápia
Sri Aurobindo szerint:
„A jóga nem más, mint gyakorlati pszichológia ... a jóga egész metódusa pszichológiai; úgy is fogalmazhatnánk, hogy a jóga a tökéletes pszichológiai ismeret teljes gyakorlata.”
Nagyon fontos felismerni, hogy az orvostudományon belül a pszichológia beteg embereket gyógyít. A jóga pszichoterápia nem lélekgyógyászat, hiszen a lélek soha nem beteg. A jóga pszichoterápia a mentális tévedések korrigálását, helyreállítását és a már helyes információk megőrzését segíti.
Egészséges embereknek nyújt egy évezredek óta gyakorolt módszert. A testet és az elmét hozza egy magasabb szintre. Természetesen kézzelfogható fizikai egészségügyi előnyökkel is jár, mint ahogy erről már számtalan tudományos cikket is olvashattunk.
A jóga pszichoterápiaként működve egy eszköz az önmegvalósításra. A Bhagavad-gítá többféle megoldást ajánl. Figyelembe veszi a különféle tudatszinten levő embereket, ezért a jógapszichológia egyik alapvető kézikönyveként is tekinthetjük.
A jóga pszichológia alapelvei
A jógagyakorlatok és a meditáció felkészíti a testet és az elmét. A jóga pszichológia kijelenti:
- Az elmét az anyagi vágyak sokasága és a hamis énképzet nyugtalanítja.
- A cselekedeteket az előző tettek visszahatása, a karma befolyásolja.
- Az elme szabályozásával megfékezhető és jó irányba terelhető a gondolkodás, amely aztán az érzésekre is kihat.
- A belső béke után elérhető a teljes elégedettség. Ez a jóga-állapot: az igazi én felismerése.
Összegzés
A jóga nem csupán ászanák sorozata, hanem egy pszichológiai rendszer és az elengedhetetlen tudatváltás biztos módszere. Ezért a jóga pszichológia az önmegvalósítás gyakorlati, működőképes eszköze.
Kapcsolódó cikkek