Nem minden gyerek kész a tanulásra, amikor iskolába megy. De mi van, ha a nap légzőgyakorlatokkal vagy jógaórával indul? Mi van, ha a reggelt egy kellemes helyiségben kezdik, ahol fizikailag ellazulnak, szellemileg pedig éberré válnak? Mi lenne a teendő, ha valamelyik diák rendetlenkedik? – tették fel a kérdést egy baltimore-i általános iskolában a tanárok. A bezárás? Valami egyedit próbáltak: a meditációt. Egy olyan fegyelmi eszközt, mely nemcsak a tanulók helytelen viselkedését szabályozta, hanem pozitívan hat a személyiségfejlődésre is.
Tudják, mi az a körmös vagy tenyeres? Tévednek, ha ételre gondolnak. Ezek régi magyar iskolai fegyelmezési szokások voltak, melyek ma már elképzelhetetlenek. De milyen eszköz áll a tanár rendelkezésére? Az ellenőrzőbe való beírás? A gyerek sarokba állítása, vagy az igazgatói szobába küldése? Nos, egy baltimore-i iskolában sokkal jobbat találtak ki: a jóga-szobát.
Karöltve a Holisztikus Élet Alapítvánnyal az iskola létrehozott egy helyiséget, melyet Moment szobának nevezett el. Ez nem egy tipikus hideg, élettelen, fehér falú, a legszükségesebbekkel felszerelt osztályterem. Lámpák, művészi dekoráció és lila párnák díszítik.
Amikor valamelyik gyereket ideküldik, a cél az, hogy segítsen neki megnyugodni, a légzőgyakorlatok és a meditáció által tanítva őket a tudatos cselekvésre. Megértetik velük, hogy tetteiknek következményei vannak, és beszédterápiával ösztönzik őket arra, hogy képesek legyenek megnyílni, elmondani problémáikat. A gyerekek szívesen meditálnak, s ezután könnyebben beszélnek a dolgaikról, arról, mi vezetett őket a neveletlen viselkedéshez. A tanulók örülnek, ha valaki kíváncsi a véleményükre, és ha megvitathatják, hogyan lehet elkerülni az ilyen incidenseket.
A Holisztikus Élet Alapítvány egy elkötelezett, nonprofit gyermekjóléti szervezet. Gyermekek és felnőttek esetében egyaránt kiváló bizonyítékok állnak rendelkezésükre, hogy a jóga milyen pozitív hatással van a belső élet finomítására. Egy évtizede kínál iskola utáni meditációs programokat az óvodásoktól az ötödik osztályosoknak, de most már a jóga gyakorlatok is az iskolarendszer részét képezik. Ez elképesztő! Nem is gondolnánk, hogy a kis gyerekek is képesek csendben meditálni, de igen – mondta Kirk Philips, az iskola alapítványi koordinátora. A tanárok azt tapasztalták, hogy a jóga rendkívüli módon segíti az iskolai közösséget, sőt egy év alatt egyre csökkent a Moment szoba látogatottsága.
Azt gondolja, a jóga magányos tevékenység? Nos, látszólag igen, még akkor is, ha egy csoportban végzi valaki. Ha nem követi belső változás, akkor valóban pusztán egészségmegőrző mozdulatsorrá redukálódik. Természetesen ez is jó, de csupán részeredmény. A konfliktus megoldása a tudatban kezdődik. A jóga arra ösztönzi gyakorlóit, hogy ők maguk vegyék át az irányítást cselekedeteik és érzelmeik fölött.
Kapcsolódó cikkek