A modern világ első nyugati származású ájúrvédikus orvosa, Dr. Robert E. Svoboda nemcsak amerikai orvosi egyetemre járt, hanem a híres Maharasztra állambeli Bharati Ájurveda Főiskolán is diplomát szerzett. Az ájurvéda, az élet tudománya, egy teljes körű orvosi rendszer, beleértve az anatómia, élettan, patológia részleteit, kezelési elveit és eszközeit, valamint a jógát. A fő gyógyszer az odaadás – hangzott el egy vele készített riportban. Előadásokat és kurzusokat tart világszerte, tizenegy könyv szerzője. Életútjára érdemes odafigyelni.
![ájurvéda jóga hatásai india pozitív gondolkodás](https://img.reblog.hu/blogs/19555/joga-lenyege1376.jpg?w=640)
Dr. Robert Svoboda az orvosi egyetem állandósága nem elégítette ki, utazni akart, Afrikába majd Nepálba ment. A tibeti buddhizmus mély benyomást tett rá, „valami, amit nem tudott pontosan azonosítani”. Indiába készült, itt ismerkedett meg az ájurvédával. Szerencséje volt, mert Pune-ban úttörő módon bevezették az angol nyelvű kurzusokat, mégis a felvételinél mindenki ámulva tekintett rá, mert ő volt az első nyugati jelentkező. Tíz teljes évet töltött Indiában, és azóta is minden évben legalább három hónapot ott dolgozik.
Aki megismertette velem az asztrológia alapjait – mesélte dr. Svoboda –, mindig biztatott, hogy tanulmányozzam a Dzsjotis tudományát, a védikus asztrológiát is, bár az nagyon hosszú időt igényel. A Dzsjotis szó szerint azt jelenti: fény. Próbál rávilágítani a karmikus mintákra, hogy segítsen olyan életet élnünk, ami a lehető legjobb, saját magunk és környezetünk számára. A Dzsjotis tudomány a jóga húga.
A valódi jóga nem az, amit ma a legtöbb jóga iskolában tanítanak. A jóga összekapcsolja a korlátozott tudatunkat a legfelsőbb valósággal. Ez nem könnyű. A könnyű az, ha belegabalyodunk a látszatvilágba, amit szanszkritul szamszárának, a születés és halál örök körforgásnak hívnak. Sokat tanulhatunk abból is, ha megnézzük, hogyan folyik az emberek élete. Nem kell újra feltalálni a kereket, mások tapasztalatait kamatoztathatjuk a gyakorlatban. Ez a guru szerepe, irányt mutat. Az állatokat nem izgatja, hogy van-e a dolgoknak értelme vagy sem; ők azt teszik, ami az adott pillanatban a legjobb nekik, de az emberek vágynak az értelmes, céltudatos életre.
![ájurvéda jóga hatásai india pozitív gondolkodás](https://img.reblog.hu/blogs/19555/dr-robert-svoboda-ajurveda-osvos-joga943f.jpg?w=640)
Mentorom és mesterem Vimalananda nagyon elutasító a modern, úgynevezett jógával kapcsolatban. Azt mondta, a jóga lényege, hogy minden otthonban boldogság legyen. Nem a fizikai rándulások, vagyis az ászanák és egyéb, a fizikai testtel kapcsolatos tevékenységek az elsődlegesek, mint sok esetben nyugaton. A jóga valami teljesen más – meditáció. Az erős hit minden placebót hatékony gyógyszerré tehet, miként a kételkedés hatástalaníthatja a legerősebb jogorvoslatot is. Míg a Valóság iránti ösztönös odaadás képes kompenzálni a jóga gyakorlatok egyenetlenségeit, az ászanák hozzáértő végzése képes megfékezni az elménk ingadozásait, amikor kétségek gyötörnek bennünket.
Vimalananda azt mondta, ha igazán tudni akarjuk, hogy egészséges módon élünk-e, akkor győződjön meg arról, hogy tiszteletben tartjuk és értékeljük-e egymást, együttműködünk-e egymással. Hasonlóképpen, az ájurvédikus szövegek is külön kiemelik, hogy ha minden tekintetben helyesen viselkedünk a környezetünkkel, vagyis az emberek, állatok, növények, ásványok együttesével, akkor ezek a dolgok is helyesen viselkednek velünk. Mert az élet egy teljesen kölcsönös dolog, ezt a tapasztalataim csak megerősítették számomra.
Kapcsolódó cikkek